بررسی تأثیر باورهای فراشناختی بر بهزیستی تحصیلی با میانجیگری کمالگرایی دانش آموزان
(ندگان)پدیدآور
نصیرزاده, سمیهنرگسیان, جوادنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این پژوهش بررسی تأثیر باورهای فراشناختی بر بهزیستی تحصیلی با میانجیگری کمالگرایی دانشآموزان شهر تهران است. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و بر اساس روش، توصیفی و از نوع مدلسازی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری در این تحقیق شامل کلیه دانشآموزان منطقه 2 تهران است که 2700 دانش آموز بوده است. حجم نمونه 324 است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه استاندارد باورهای فراشناختی ولز و کاترایت- هاتون و پرسشنامه کمالگرایی تریشورت، پرسشنامه بهزیستی تحصیلی پیترینن است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی (روش مدلسازی معادلات ساختاری) استفاده شده است. یافتهها نشان داد که دانشآموزان کمالگرا، باورهای فراشناختی منطقیتری دارند و و این خود عامل بهبود بهزیستی تحصیلی آنان است، آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی میتواند برای افـزایش بهزیستی تحصیلی دانش آموزان مهم باشد. همچنین در انتها راهکارهایی در این زمینه ارائه گردیدند.
کلید واژگان
باورهای فراشناختیبهزیستی تحصیلی
کمالگرایی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2019-11-221398-09-01
ناشر
دانشگاه محقق اردبیلیUniversity of Mohaghegh Ardabili
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکترای مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشگاه علامه طباطباییدانشجوی دکترای مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبایی




