اثربخشی بستهی مداخلهای تنظیم هیجانهای پیشرفت بر کاهش هیجان-های منفی دانشآموزان
(ندگان)پدیدآور
ستاری, بهزادپورشهریار, حسینشکری, امیدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش با هدف ساخت بسته مداخلهای تنظیم هیجانهای پیشرفت و بررسی اثربخشی آن در کاهش هیجانهای منفی با استفاده طرح «پیشآزمون، پسآزمون، پیگیری با یک گروه گواه» اجراءگردید. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان رشته ریاضی شهرستان اردبیل در سال تحصیلی 94-1393 به تعداد 4080 نفر است. در مرحله اول، با استفاده از نمونهبرداری تصادفی طبقهای 489 نفر و در مرحله دوم، 48 نفر از دانشآموزانیکه در هیجانهای منفی یادگیری نمرههای بالایی را بهدست آورده بودند گزینش و بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. گروه آزمایش طی دو هفته و در شش جلسه، هر جلسه 90 دقیقه تحت آموزش متمرکز بر تنظیم هیجان قرارگرفت. سنجش هیجانهای منفی با مقیاس هیجان مرتبط با یادگیری انجام شد. تفاوت میانگین هیجانهای منفی از طریق تحلیل کواریانس و آزمون t برای دو گروه مستقل تحلیل شد. نتایج نشان داد که اجراء بسته مذکور هیجانهای منفی (خشم، اضطراب، شرم، ناامیدی و خستگی) دانشآموزان دبیرستانی را در مراحل پسآزمون و پیگیری کاهش داده است.
کلید واژگان
تنظیم هیجان های منفیدانش آموزان دبیرستانی
نظریه کنترل- ارزش هیجان های پیشرفت
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2016-02-201394-12-01
ناشر
دانشگاه محقق اردبیلیUniversity of Mohaghegh Ardabili
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید بهشتیاستادیار روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی
استادیار روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی




