| dc.contributor.author | پیرانی, ذبیح | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T01:05:38Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T01:05:39Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T01:05:38Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T01:05:39Z | |
| dc.date.issued | 2015-11-22 | en_US |
| dc.date.issued | 1394-09-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2015-12-15 | en_US |
| dc.date.submitted | 1394-09-24 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | پیرانی, ذبیح. (1394). نقش سیستم های فعال ساز/ بازداری رفتاری و اشتیاق عاطفی، شناختی و رفتاری در پیش بینی فرسودگی تحصیلی. روان شناسی مدرسه, 4(3), 7-22. doi: 10.22098/jsp.2015.353 | fa_IR |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22098/jsp.2015.353 | |
| dc.identifier.uri | http://jsp.uma.ac.ir/article_353.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/191972 | |
| dc.description.abstract | <span style="font-family: 'B Zar'; font-size: 11.5pt;" lang="FA">هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش سیستمهای مغزی فعالسازی/ بازداری رفتاری و اشتیاق عاطفی، شناختی و رفتاری یادگیری در پیش بینی فرسودگی تحصیلی میباشد. پژوهش حاضرتوصیفی- همبستگی است. جامعهی آماری شامل کلیهی دانشآموزان ناحیه یک شهر اراک است که 300 نفر از آنها بهصورت تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. دادههای پژوهش با استفاده از مقیاس سیستمهای مغزی فعالسازی/ بازداری رفتاری، مقیاس اشتیاق دانشآموزان و پرسشنامه فرسودگی تحصیلی جمع آوری شده و با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند متغیره و نرم افزار </span><span style="font-size: 11.5pt; mso-bidi-font-family: 'B Zar';" dir="LTR"><span style="font-family: Times New Roman;">SPSS-22</span></span><span style="font-family: 'B Zar'; font-size: 11.5pt;" lang="FA"> تحلیل شدند. نتایج نشان داد که بین سیستم مغزی فعالساز رفتاری، اشتیاق عاطفی، اشتیاق شناختی و اشتیاق رفتاری با فرسودگی تحصیلی رابطه منفی و معناداری وجود دارد. همچنین بین سیستم مغزی بازداری رفتاری با فرسودگی تحصیلی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین </span><span style="font-family: 'B Zar'; font-size: 11.5pt; mso-ascii-font-family: 'B Nazanin'; mso-hansi-font-family: 'B Nazanin';" lang="FA">اشتیاق عاطفی، سیستم مغزی فعالساز </span><span style="font-family: 'B Zar'; font-size: 11.5pt;" lang="FA">رفتاری و سیستم مغزی بازداری رفتاری قابلیت پیش بینی فرسودگی تحصیلی را دارد. با توجه به یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که سیستمهای مغزی فعالساز/ بازداری رفتاری و اشتیاق عاطفی، شناختی و رفتاری یادگیری در بروز فرسودگی تحصیلی دانشآموزان نقش مهمی دارد. در واقع، سیستم بازداری/ فعالساز هم به صورت مستقیم و به واسطه چگونگی و میزان اشتیاق تحصیلی با میزان فرسودگی تحصیلی دانشآموزان در ارتباط قرار بگیرد.</span> | fa_IR |
| dc.format.extent | 275 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه محقق اردبیلی | fa_IR |
| dc.publisher | University of Mohaghegh Ardabili | en_US |
| dc.relation.ispartof | روان شناسی مدرسه | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Journal of School Psychology | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22098/jsp.2015.353 | |
| dc.subject | سیستمهای فعالسازی/ بازداری | fa_IR |
| dc.subject | اشتیاق عاطفی | fa_IR |
| dc.subject | اشتیاق شناختی | fa_IR |
| dc.subject | اشتیاق رفتاری | fa_IR |
| dc.subject | فرسودگی تحصیلی | fa_IR |
| dc.title | نقش سیستم های فعال ساز/ بازداری رفتاری و اشتیاق عاطفی، شناختی و رفتاری در پیش بینی فرسودگی تحصیلی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار گروه روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک | fa_IR |
| dc.citation.volume | 4 | |
| dc.citation.issue | 3 | |
| dc.citation.spage | 7 | |
| dc.citation.epage | 22 | |