اثربخشی رویکرد روایت درمانی بر اضطراب اجتماعی و عزتنفس دانشآموزان دختر دورهی راهنمایی
(ندگان)پدیدآور
قوامی, مرجانفاتحی زاده, مریمفرامرزی, سالارنوری امامزاده ئی, اصغرنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش، بررسی تأثیر روایت درمانی بر میزان اضطراب اجتماعی و عزتنفس دانشآموزان دختر دورهی راهنمایی شهر اصفهان بود. روش پژوهش، نیمه تجربی و از طرح پیشآزمون - پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد. نمونهی آماری پژوهش شامل 30 آزمودنی بود که به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب و بهطور تصادفی در گروه آزمایش و کنترل گمارده شد. ابتدا همهی نمونهها به پرسشنامهی اضطراب اجتماعی و پرسشنامه عزتنفس پاسخ دادند و سپس برنامه روایت درمانی برای گروه آزمایش در هشت جلسه اجرا شد و در نهایت، پسآزمون از گروه آزمایش و کنترل گرفته شد و به منظور تجزیه و تحلیل نتایج، از روش تحلیل کواریانس استفاده شد. یافتههای این پژوهش نشان داد که روایت درمانی بهطور معناداری بر کاهش اضطراب اجتماعی و افزایش عزتنفس گروه آزمایش مؤثر بوده است.
کلید واژگان
اضطراب اجتماعیعزتنفس
روایت درمانی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2014-11-221393-09-01
ناشر
دانشگاه محقق اردبیلیUniversity of Mohaghegh Ardabili
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری مشاوره شغلی، دانشگاه اصفهاندانشیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان
استادیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان
مدرس دانشگاه فرهنگیان و پیام نور، واحد خوراسگان




