نقش توانمندسازی روان شناختی و تعهد سازمانی بر فرسودگی شغلی معلمان
(ندگان)پدیدآور
خشوعی, مهدیه ساداتبهرامی, مریمنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این پژوهش بررسی نقش توانمندسازی روان شناختی و تعهد سازمانی بر فرسودگی شغلی معلمانبود. جامعه ی آماری پژوهش کلیه ی معلمان مدارس شهرضا در سال 1389 بودند که از این جامعه بااستفاده از روش نمون هگیری تصادفی چند مرحله ای 110 نفر انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها ازمقیاس توانمندسازی روان شناختی، پرسش نامه ی تعهد سازمانی و مقیاس فرسودگی شغلی (با ابعاد خستگیهیجانی، مسخ شخصیت و کفایت فردی) استفاده شد. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد کهتوانمندسازی روان شناختی با خستگی هیجانی و مسخ شخصیت رابطه ی منفی معن یدار و با کفایت فردیرابطه ی مثبت معنی دار دارد. تعهد سازمانی نیز با خستگی هیجانی و مسخ شخصیت رابطه ی منفی معنی داردارد. علاوه بر این، تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی نشان داد که توانمندسازی روان شناختی، خستگیهیجانی و کفایت فردی، و تعهد سازمانی، خستگی هیجانی را پیش بینی می کند
کلید واژگان
توانمندسازی روان شناختیتعهد سازمانی
فرسودگی شغلی
خستگی هیجانی
مسخ شخصیت و کفایت فردی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2014-05-221393-03-01
ناشر
دانشگاه محقق اردبیلیUniversity of Mohaghegh Ardabili
سازمان پدید آورنده
دکتری روان شناسی، دانشگاه اصفهانکارشناسی ارشد روان شناسی، دانشگاه اصفهان




