ارتباط نگرش های تربیتی والدین با ابعاد سلامت روانی- اجتماعی (خودپنداره و تعامل اجتماعی) نوجوانان دختر
(ندگان)پدیدآور
ساربان, حمیدهعیسی مراد, ابوالقاسمطبیبی, زهرانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی مؤلفه های نگرش تربیتی والدین و رابط هی آن ها با ابعاد سلامت روانی– اجتماعی(خودپنداره و تعامل اجتماعی) نوجوانان دختر انجام شده است. برای انجام دادن این پژوهشتعداد 120 دانش آموز دختر با میانگین سنی 14 سال از مناطق 2 و تبادکان آموزش و پرورش شهرستانمشهد به شیوه ی تصادفی خوشه ای گزینش شدند تا به آزمون فهرست عوامل حمایت کننده فردی ووالدینشان به آزمون سبک فرزندپروری یانگ پاسخ دهند. نتایج به دست آمده گویای آن بود کهمؤلفه های نگرش تربیتی والدین بر ابعاد سلامت روانی و اجتماعی نوجوانان تأثیر معنادار دارد. بدین معنا کههر چقدر والدین در سبک تربیتی خود از طرح واره های منفی بیشتر استفاده کنند، سطح سلامت روانی-اجتماعی فرزندان پایین تر خواهد بود. در مقابل، والدینی که در سبک تربیتی آن ها وجود طرح واره هایمنفی کمتر دیده شده است، از فرزندانی با خودپنداره و خودکارآمدی بالا و هم چنین سازگاری روانی واجتماعی قوی برخوردارند
کلید واژگان
نگرش تربیتی والدینسلامت روانی- اجتماعی
خودپنداره
تعامل اجتماعی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2013-09-231392-07-01
ناشر
دانشگاه محقق اردبیلیUniversity of Mohaghegh Ardabili
سازمان پدید آورنده
دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی عمومی، دانشگاه علامه طباطبائیاستادیار گروه روان شناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبائی تهران
استادیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، فردوسی مشهد.




