تأثیر آموزش مهار ت های نظم دهی هیجانی بر مؤلفه های اضطراب در دختران دبیرستانی
(ندگان)پدیدآور
باطنی, پونهابوالقاسمی, عباسعلی اکبری دهکردی, مهنازهرمزی, محمودنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
این پژوهش با هدف تأثیر آموزش مهار ت های نظم دهی هیجانی بر مؤلفه های اضطراب در دختراندبیرستانی انجام گرفت. به این منظور از میان دانش آموزان مضطرب 50 نفر به صورت تصادفی انتخاب ودر دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. شرکتکنندگان دو گروه قبل و بعد از مداخله بهپرسش نامه ی اضطراب بک پاسخ دادند. شیوهی آموزشی نظم دهی هیجانی گراتز و گاندرسون در 13جلسه به گروه آزمایش آموزش داده شد. دادههای جمع آوری شده با استفاده از آزمون تحلیل واریانسچندمتغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که آموزش مهار ت های نظم دهی هیجانی،اضطراب و مؤلفه های آن را در دانش آموزان به طور معناداری کاهش می دهد. این نتایج حاکی است کهآموزش مهار ت های نظم دهی هیجانی با اصلاح باورهای نامناسب و رفتارهای غیرمنطقی در مورد هیجانهابه کاهش اضطراب افراد منجر میشود
کلید واژگان
اضطرابنظم دهی هیجانی
آموزش مهار ت های نظم دهی هیجانی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2013-09-231392-07-01
ناشر
دانشگاه محقق اردبیلیUniversity of Mohaghegh Ardabili
سازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نورتهراندانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی
دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور تهران
استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور تهران




