بازاریابی ورزشی: تبیین نقش عوامل اجتماعی در پذیرش ورزش جدید (مورد مطالعه: ورزش جدید پینتبال)
(ندگان)پدیدآور
شیرخدایی, میثمفرزان, فرزامعالم طلب پشتیری, سیده سعیدهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
    مقدمه و هدف: با ایجاد رشتههای ورزشی جدید، اهمیت پذیرش آنها مورد توجه قرار میگیرد. هدف این مقاله بررسی نقش عوامل اجتماعی در پذیرش رشته ورزشی جدید پینتبال در میان بانوان است. عوامل اجتماعی در این مقاله شامل رسانههای جمعی، خانواده و همسالان میباشند. روش شناسی: جامعه مورد مطالعهی این پژوهش، 5195 نفر از دانشجویان دختر دوره کارشناسی دانشگاه مازندران میباشد. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران، 358 نفر محاسبه شد ولی تعداد نمونهی بیشتر به میزان 390 نفر از دانشجویان مورد تحلیل قرار گرفتهاند. دادهها از طریق پرسشنامه پذیرش رشته ورزشی جدید پینتبال جمعآوری و برای تحلیل توصیفی و استنباطی دادهها، به ترتیب از نرم افزارهای SPSS 21 و Smart PLS استفاده شد.یافتهها: بر اساس نتایج پژوهش، مهمترین عوامل مؤثر بر پذیرش رشته ورزشی جدید پینتبال در میان بانوان خانواده و گروه همسالان میباشند و تأثیر رسانههای جمعی بر پذیرش این رشته ورزشی در میان بانوان رد شد.نتیجه گیری: با توجه به تأثیر خانواده و همسالان بر پذیرش رشته ورزشی پینتبال، برای بهبود پذیرش یک رشته ورزشی جدید مانند پینتبال باید روی این عوامل تمرکز کرد و چون رسانههای جمعی در پذیرش این رشته ورزشی مؤثر نیست، پیشنهاد میشود در بخش رسانهای باید به موضوع پذیرش رشتههای ورزشی جدید مانند پینتبال توجه بیشتری شود.
کلید واژگان
پذیرش رشته ورزشی جدیدپینتبال
خانواده
همسالان
رسانههای جمعی
مدیریت بازاریابی ورزشی
شماره نشریه
26تاریخ نشر
2017-11-221396-09-01
ناشر
دانشگاه مازندرانUniversity of Mazandaran
سازمان پدید آورنده
دانشیار دانشگاه مازندراندانشیار دانشگاه مازندران
دانش آموخته ی دانشگاه مازندران
شاپا
5397-20082538-4309




