تاثیر مقدار تمرین و اختصاصی بودن بازنمایی های حسی در شرایط تمرین جسمانی و تصویرسازی بر یادگیری پرتاب آزاد بسکتبال: مطالعه فرضیه ویژگی تمرین
(ندگان)پدیدآور
شمسی پور دهکردی, پروانهعبدلی, بهروزمدبری, شقایقنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف و زمینه: در پژوهش حاضر اصول فرضیه اختصاصی تمرین مورد استفاده قرار می گیرد تا تعیین شود آیا اکتساب مهارت با استفاده از شیوه های تمرین جسمانی و ابعاد تمرین ذهنی طی جلسات تمرینی زیاد و کم در یادگیری، به توسعه بازنمایی حرکتی حسی - اختصاصی منجر می شود. روش شناسی: هشتاد دانش آموز دختر راست دست و مبتدی از دبیرستان های منطقه یک شهر مشهد که دارای توانایی تصویرسازی بودند، انتخاب و با توجه به شرایط تمرین (بینایی طبیعی، چشم بند، تصویرسازی درونی و تصویرسازی بیرونی) و طول جلسات تمرین (2جلسه و 8جلسه) به طور تصادفی به هشت گروه 10 نفری تقسیم شدند. آزمودنیها پس از شرکت در پیش آزمون، در هر جلسه بر اساس دستورالعمل تمرینی خود 30 پرتاب بسکتبال را  با دریافت بازخورد آگاهی از نتیجه تمرین کردند. گروه های آزمایشی در آزمونهای انتقال اول ( اجرا با چشم بند) و انتقال دوم (اجرا با بینایی طبیعی) شرکت کردند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه تصویرسازی حرکت هال و مارتین و آزمون استاندارد پرتاب آزاد بسکتبال استفاده شد. داده ها با روش آماری تحلیل واریانس دوطرفه و آزمون تعقیبی دانکن تحلیل شد. یافته ها:  نتایج تحلیل واریانس دو طرفه در آزمون انتقال اول و دوم نشان داد اثر اصلی شرایط تمرین، طول جلسهها  و اثر تعاملی شرایط تمرین معنی دار می باشند (05/0(pنتیجه گیری: به طورکلی، نتایج پژوهش حاضر نشان داد یادگیری با مد نظر قرار دادن شیوه های تمرینی متفاوت (تمرین در شرایط جسمانی و تصویرسازی) برای منابع اطلاعات آوران حسی موجود در طول تمرین، اختصاصی است و با افزایش زمان تمرین، فراگیر  بیشتر به منابع آوران حسی اختصاصی، وابسته می شود. با توجه به یافته های بدست آمده فرضیه ویژگی تمرین در پرتاب آزاد بسکتبال تأئید شد. 
کلید واژگان
اطلاعات آوران حسیتمرین ذهنی
تمرین جسمانی
فرضیه ویژگی تمرین
شماره نشریه
24تاریخ نشر
2016-09-221395-07-01
ناشر
دانشگاه مازندرانUniversity of Mazandaran
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه رفتار حرکتی-دانشگاه الزهرا تهران، ایراندانشیار گروه رفتار حرکتی- دانشگاه شهید بهشتی تهران، ایران
دانشجوی دکتری- دانشگاه آزاد واحد کرج، ایران
شاپا
5397-20082538-4309
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
- 
تاثیر یک دوره تمرین مقاومتی - تناوبی در مقابل تمرین مقاومتی - هوازی بر عامل رشد شبه انسولین - 1 و قدرت و توده عضلانی در مردان جوان تمرینکرده مختاری, هاشم؛ ظفری, اردشیر؛ نعمتی, نعمت الله (دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز, 2024-11-21)زمینه و هدف سازگاریهای برآمده از تمرین میتواند تحت تاثیر نوع تمرین باشد. هدف پژوهش پیش رو تعیین تاثیر یک دوره تمرین مقاومتی - تناوبی در مقابل مقاومتی - هوازی بر عامل رشد شبه انسولین - 1 (IGF-1) و قدرت و توده عضلانی در ...
 
- 
تأثیر دو شیوه تمرین در آب (تمرین با تراباند و تمرین با رویکرد NASM) بر درد و شاخصهای عملکرد حرکتی در زنان مبتلا به استئوارتریت زانو محمدی کمال آبادی, زهره؛ عرب مومنی, الله یار (دانشگاه علوم پزشکی اراک, 2025-01-01)مقدمه: همواره تمرین و فعالیت بدنی بهعنوان یک درمان اصلی برای آرتروز زانو توصیه شده است. با این حال، مشخص نیست که کدام نوع تمرینات بیشترین تأثیر را بر این عارضه دارند. هدف از این مطالعه بررسی تأثیر دو شیوه تمرین در آب ...
 
- 
اثر تمرین صبح در مقایسه با تمرین عصر بر پاسخ اسپکسین و لپتین به هشت هفته تمرین استقامتی در زنان چاق کریمی, محمد؛ بقایی برزآبادی, مژگان (دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغانIslamic Azad University, Damghan Branch, 2023-11-22)اختلال در تنظیم تعادل انرژی در شرایط چاقی دربرگیرنده مکانیسمهای متعددی است که بسیاری از آنها هنوز به درستی شناخته شده نیستند. ریتمهای شبانهروزی، نوسانات هورمونی و به ویژه هورمونهای درگیر در بحث اشتها را به دنبال دارند. ...
 




