تأثیر برنامۀ اسپارک بر مهارت های بینایی- حرکتی کودکان کم شنوای عمیق با کاشت حلزون
(ندگان)پدیدآور
رحیمی, طاهرهارشم, سعیدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه و هدف: هدف از این تحقیق، تعیین اثر یک برنامۀ منتخب حرکتی بر مهارتهای بینایی-حرکتی کودکان 6-3 سال کم شنوای عمیق با کاشت حلزون بود.  روششناسی: شرکتکنندگان به صورت هدفمند از مرکز توانبخشی پژواک در تهران انتخاب و با توجه به نمرات آزمون بینایی-حرکتی گاردنر به دو گروه آزمایش (ده نفر) و کنترل (دوازده نفر) تقسیم شدند. از دو گروه پیش آزمون مهارتهای بینایی-حرکتی (TVMSR) به عمل آمد. در گروه آزمایش برنامه اسپارک به مدت هشت هفته، هفتهای سه جلسه به مدت 45 دقیقه اجرا شد. بعد از اتمام زمان مداخله از هر دو گروه پس آزمون گرفته شد. از آزمون آماری تحلیل کوواریانس برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد (=0/05α). یافتهها: تفاوت بین گروههای کنترل و آزمایش در نمرات مهارتهای بینایی-حرکتی پیش از برنامه مداخله معنی دار نبود اما، این تفاوت بعد از اجرای برنامه معنی دار شد. همچنین تأثیر برنامه اسپارک بر مهارت بینایی-فضایی (P=0.002)، تجزیه و تحلیل بینایی(P=0.010) و یکپارچگی بینایی-حرکتی (P=0.002) معنی دار بود. نتیجه گیری: به طور کلی میتوان نتیجهگیری کرد که برنامۀ منتخب حرکتی اسپارک به دلیل فرصت تمرینی مناسب ممکن است منجر به بهبود مهارتهای بینایی-حرکتی کودکان کم شنوای عمیق با کاشت حلزون شود.
کلید واژگان
آزمون مهارت های بینایی-حرکتی گاردنربرنامۀ حرکتی
کاشت حلزون
کم شنوایی عمیق
مهارت های بینایی- حرکتی
شماره نشریه
29تاریخ نشر
2019-03-211398-01-01
ناشر
دانشگاه مازندرانUniversity of Mazandaran
سازمان پدید آورنده
دانشگاه آزاد اسلامی واحد سما اندیشهدانشگاه خوارزمی تهران
شاپا
5397-20082538-4309




