تاثیر آموزش چشم انداز زمان برتعادل زمانی و پایستگی تحصیلی دانشآموزان
(ندگان)پدیدآور
حسینی, مهکامهعارفی, مژگانسجادیان, ایلناز
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
از آنجا که چشمانداز زمان نقش تنظیم کننده اعمال انسان را داشته و بر فعالیتهای فردی، اجتماعی و روحی- روانی وی اثر دارد و پایستگی تحصیلی به توانایی دانشآموز در غلبه بر مشکلات و موانع و چالشهایی که در زندگی تحصیلی بیشتر دانشآموزان به طور معمول رخ میدهد مانند نمرههای پایین، فشار امتحان، تکالیف مشکل و بازخوردهایی در ارتباط معلم و شاگرد و رقابت و از دست دادن انگیزه اشاره دارد، تحقیق حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش چشم انداز زمان  بر تعادل زمانی و پایستگی تحصیلی دانشآموزان دختر پایه نهم شهر تهران انجام گردید. روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری با گروه گواه بود. جامعه آماری تحقیق کلیه دانشآموزان دختر پایه نهم شهر تهران در سال تحصیلی 97-96 بودند. از میان دانشآموزان مذکور با روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای 60 نفر که تعادل زمانی نداشتند در دو گروه 30 نفره آزمایش و گواه به طور تصادفی تخصیص یافتند. گروه آزمایش به مدت 10 جلسه مورد آموزش قرار گرفتند. ابزار پژوهش پرسشنامههای چشم انداز زمان زیمباردو(1999) ، پایستگی تحصیلی مارتین و مارش(2008) و بسته آموزشی چشم انداز زمان بود. برای تحلیل داده های جمع آوری شده از روش آماری تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر  و آزمون تعقیبی بونفرونی در سطح معناداری 05/0=α و با بکارگیری نرم افزار-22 spss استفاده گردید. یافتهها نشان داد که آموزش چشم انداز زمان، بر تعادل زمانی و پایستگی تحصیلی دانشآموزان اثر داشته و تفاوت معناداری بین دو گروه بود(001/0≥p ) واین تأثیر در مرحله پیگیری دو ماهه پایدار ماند(001/0≥p ).بنابراین  تعادل زمانی در ابعاد مختلف با آموزش چشم انداز زمان میسر است و به دنبال آن پایستگی تحصیلی را میتوان افزایش داد و بدین صورت دانشآموزان موثرتری برای اداره جامعه فردا تربیت نمود.
کلید واژگان
پایستگی تحصیلیتعادل زمانی
چشم انداز زمان
شماره نشریه
41تاریخ نشر
2019-01-211397-11-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهنRudehen Islamic Azad University
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان(خوراسگان)، اصفهان، ایراناستادیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان(خوراسگان)، اصفهان، ایران(نویسنده مسئول)* آدرس نویسنده مسئول: دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان، واحد خوراسگان : mozhgan.arefi@yahoo.com Email
استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان( خوراسگان)، اصفهان، ایران



