• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش اجتماعی
    • دوره 10, شماره 41
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش اجتماعی
    • دوره 10, شماره 41
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تاثیر آموزش چشم انداز زمان برتعادل زمانی و پایستگی تحصیلی دانش‌آموزان

    (ندگان)پدیدآور
    حسینی, مهکامهعارفی, مژگانسجادیان, ایلناز
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    از آنجا که چشم­انداز زمان نقش تنظیم کننده اعمال انسان را داشته و بر فعالیتهای فردی، اجتماعی و روحی- روانی وی اثر دارد و پایستگی تحصیلی به توانایی دانش­آموز در غلبه بر مشکلات و موانع و چالش‌هایی که در زندگی تحصیلی بیشتر دانش­آموزان به طور معمول رخ می‌دهد مانند نمره‌های پایین، فشار امتحان، تکالیف مشکل و بازخوردهایی در ارتباط معلم و شاگرد و رقابت و از دست دادن انگیزه اشاره دارد، تحقیق حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش چشم انداز زمان  بر تعادل زمانی و پایستگی تحصیلی دانش­آموزان دختر پایه نهم شهر تهران انجام گردید. روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری با گروه گواه بود. جامعه آماری تحقیق کلیه دانش­آموزان دختر پایه نهم شهر تهران در سال تحصیلی 97-96 بودند. از میان دانش­آموزان مذکور با روش نمونه­گیری تصادفی چند مرحله­ای 60 نفر که تعادل زمانی نداشتند در دو گروه 30 نفره آزمایش و گواه به طور تصادفی تخصیص یافتند. گروه آزمایش به مدت 10 جلسه مورد آموزش قرار گرفتند. ابزار پژوهش پرسشنامه­های چشم انداز زمان زیمباردو(1999) ، پایستگی تحصیلی مارتین و مارش(2008) و بسته آموزشی چشم انداز زمان بود. برای تحلیل داده های جمع آوری شده از روش آماری تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر  و آزمون تعقیبی بونفرونی در سطح معناداری 05/0=α و با بکارگیری نرم افزار-22 spss استفاده گردید. یافته­ها نشان داد که آموزش چشم انداز زمان، بر تعادل زمانی و پایستگی تحصیلی ­دانش­آموزان اثر داشته و تفاوت معناداری بین دو گروه بود(001/0≥p ) واین تأثیر در مرحله پیگیری دو ماهه پایدار ماند(001/0≥p ).بنابراین  تعادل زمانی در ابعاد مختلف با آموزش چشم انداز زمان میسر است و به دنبال آن پایستگی تحصیلی را می­توان افزایش داد و بدین صورت دانش­آموزان موثرتری برای اداره جامعه فردا تربیت نمود.
    کلید واژگان
    پایستگی تحصیلی
    تعادل زمانی
    چشم انداز زمان

    شماره نشریه
    41
    تاریخ نشر
    2019-01-21
    1397-11-01
    ناشر
    دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن
    Rudehen Islamic Azad University
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان(خوراسگان)، اصفهان، ایران
    استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان(خوراسگان)، اصفهان، ایران(نویسنده مسئول)* آدرس نویسنده مسئول: دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان، واحد خوراسگان : mozhgan.arefi@yahoo.com Email
    استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان( خوراسگان)، اصفهان، ایران

    شاپا
    2008-3726
    URI
    https://jsr.riau.ac.ir/article_1438.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/191214

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب