• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش در برنامه ریزی درسی
    • دوره 16, شماره 61
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش در برنامه ریزی درسی
    • دوره 16, شماره 61
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی مقدماتی قابلیت پیش‌بینی‌کنندگی نظریة هوش چندگانة گاردنر در انتخاب رشتة تحصیلی

    (ندگان)پدیدآور
    انصاری, مریمنیک نشان, شقایق
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    592.7کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف پژوهش حاضر بررسی مقدماتی قابلیت پیش‌بینی‌کنندگی نظریه هوش‌های چندگانة گاردنر در انتخاب رشتة تحصیلی در بین دانشجویان در سال 1394 بود. این پژوهش از نوع کمی به شیوة توصیفی و با رویکرد پیمایشی انجام شد. جامعة آماری پژوهش، همة دانشجویان علوم پایه و انسانی سال اول تحصیلی 1394 دانشگاه اصفهان بودند. با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای تعداد 300 نفر به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. داده‌های مورد نیاز با استفاده از پرسشنامة هوش‌های چندگانة گاردنر به دست آمد. پایایی پرسشنامه با ضرایب آلفای کرونباخ در مورد انواع هوش گاردنر بین 76/0 تا 88/0 به دست آمد. روایی محتوای پرسشنامه توسط جمعی از اساتید دانشگاه مورد تأیید قرار گرفت. داده‌های به دست آمده با نرم‌افزار SPSS18 و در دو سطح توصیفی و استنباطی (T-Fisher-Anova) مورد تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها نشان داد از بین 9 خرده‌مقیاس هوش‌های چندگانه، بهترین پیش‌بینی‌کننده‌ها بر اساس تحلیل گام‌به‌گام ضریب تشخیص و در سطح معناداری (01/0) عضویت در گروه علوم انسانی در خرده‌مقیاس‌های وجودگرا و در گروه علوم پایه در ریاضی-منطقی و درون‌فردی بوده است. همچنین بین هوش‌های چندگانة دانشجویان گروه علوم پایه و انسانی و دانشجویان دختر و پسر در سطح (01/0) تفاوت معنادار مشاهده شد. بر اساس نتایج توابع خطی فیشر در 73 درصد موارد می‌توان با توجه به هوش‌های 9گانه پیش‌بینی کرد که فرد در کدام گروه قرار می‌گیرد.
    کلید واژگان
    هوش‌های چندگانه
    نظریة گاردنر
    انتخاب رشتة تحصیلی

    شماره نشریه
    61
    تاریخ نشر
    2019-06-22
    1398-04-01
    ناشر
    دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) با همکاری (انجمن مطالعات برنامه درسی ایران)
    سازمان پدید آورنده
    استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور ،ایران.
    استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، ایران.

    شاپا
    2676-3281
    2676-5179
    URI
    https://dx.doi.org/10.30486/jsre.2019.665152
    http://jsr-e.khuisf.ac.ir/article_665152.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/190464

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب