| dc.contributor.author | سبحانی نژاد, مهدی | fa_IR |
| dc.contributor.author | نجفی, حسن | fa_IR |
| dc.contributor.author | احمدآبادی آرانی, نجمه | fa_IR |
| dc.contributor.author | عبداله یار, علی | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T01:01:12Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T01:01:12Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T01:01:12Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T01:01:12Z | |
| dc.date.issued | 2019-03-21 | en_US |
| dc.date.issued | 1398-01-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2016-09-30 | en_US |
| dc.date.submitted | 1395-07-09 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | سبحانی نژاد, مهدی, نجفی, حسن, احمدآبادی آرانی, نجمه, عبداله یار, علی. (1398). دلالتهای برنامه درسی چندفرهنگی میشل فوکو و هنری ژیرو بر اصلاح و بازطراحی برنامه درسی دوره ابتدایی ایران. پژوهش در برنامه ریزی درسی, 16(60), 1-19. doi: 10.30486/jsre.2019.546258 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2676-3281 | |
| dc.identifier.issn | 2676-5179 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.30486/jsre.2019.546258 | |
| dc.identifier.uri | http://jsr-e.khuisf.ac.ir/article_546258.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/190442 | |
| dc.description.abstract | پژوهش حاضر با هدف شناسایی دلالتهای برنامه درسی چندفرهنگی میشل فوکو و هنری ژیرو بر اصلاح و بازطراحی برنامه درسی دوره ابتدایی ایران انجام شد. روش پژوهش تحلیلی- استنتاجی، حوزه پژوهشی کلیه منابع دیجیتال و چاپی مرتبط با موضوع، روش نمونهگیری هدفمند، ابزار پژوهش فرمهای فیشبرداری، شیوه تجزیه؛ تحلیل محتوای کیفی و ارزیابی اعتبار یافتهها از طریق داوری تخصصی بود. یافتههای پژوهش نشان دادند که بر اساس آراء تربیتی فوکو و ژیرو میتوان مواردی همچون تجزیهوتحلیل دیالکتیکی تجارب روزمره، تعلیم و تربیت مرزی، تحقق عدالت تربیتی، کسب توانایی همزیستی، آگاهی انتقادی، پیشگیری و مقاومت در برابر بازتولید نابرابری اجتماعی، شنیدن و توجه کردن به صدای گروهها و نژادهای مختلف جامعه، رویگردانی از نخبهگرایی و حرکت در راستای توجه به فرهنگ عمومی، توجه به گفتمانهای اخلاقی و ... را در راستای سیاستگذاری اصلاحگرایانه و بازطراحی عناصر برنامه درسی دوره ابتدایی ایران مورد توجه قرار داد. محصول نهایی یا خروجی این نوع از برنامه درسی از نظر فردی به یادگیرندهای رشد یافته و از نظر اجتماعی به شهروندی فعال در سطح محلی، ملی و جهانی مبدل میشود. | fa_IR |
| dc.format.extent | 705 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) با همکاری (انجمن مطالعات برنامه درسی ایران) | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | پژوهش در برنامه ریزی درسی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Research in Curriculum Planning | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.30486/jsre.2019.546258 | |
| dc.subject | میشل فوکو | fa_IR |
| dc.subject | هنری ژیرو | fa_IR |
| dc.subject | برنامه درسی چندفرهنگی | fa_IR |
| dc.subject | دلالتهای تربیتی | fa_IR |
| dc.subject | دوره ابتدایی ایران | fa_IR |
| dc.title | دلالتهای برنامه درسی چندفرهنگی میشل فوکو و هنری ژیرو بر اصلاح و بازطراحی برنامه درسی دوره ابتدایی ایران | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه شاهد، تهران، ایران. | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری مطالعات برنامه درسی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه شاهد، تهران، ایران. | fa_IR |
| dc.citation.volume | 16 | |
| dc.citation.issue | 60 | |
| dc.citation.spage | 1 | |
| dc.citation.epage | 19 | |
| nlai.contributor.orcid | 0000-0003-3473-3424 | |