دلالتهای برنامه درسی چندفرهنگی میشل فوکو و هنری ژیرو بر اصلاح و بازطراحی برنامه درسی دوره ابتدایی ایران
(ندگان)پدیدآور
سبحانی نژاد, مهدینجفی, حسناحمدآبادی آرانی, نجمهعبداله یار, علینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی دلالتهای برنامه درسی چندفرهنگی میشل فوکو و هنری ژیرو بر اصلاح و بازطراحی برنامه درسی دوره ابتدایی ایران انجام شد. روش پژوهش تحلیلی- استنتاجی، حوزه پژوهشی کلیه منابع دیجیتال و چاپی مرتبط با موضوع، روش نمونهگیری هدفمند، ابزار پژوهش فرمهای فیشبرداری، شیوه تجزیه؛ تحلیل محتوای کیفی و ارزیابی اعتبار یافتهها از طریق داوری تخصصی بود. یافتههای پژوهش نشان دادند که بر اساس آراء تربیتی فوکو و ژیرو میتوان مواردی همچون تجزیهوتحلیل دیالکتیکی تجارب روزمره، تعلیم و تربیت مرزی، تحقق عدالت تربیتی، کسب توانایی همزیستی، آگاهی انتقادی، پیشگیری و مقاومت در برابر بازتولید نابرابری اجتماعی، شنیدن و توجه کردن به صدای گروهها و نژادهای مختلف جامعه، رویگردانی از نخبهگرایی و حرکت در راستای توجه به فرهنگ عمومی، توجه به گفتمانهای اخلاقی و ... را در راستای سیاستگذاری اصلاحگرایانه و بازطراحی عناصر برنامه درسی دوره ابتدایی ایران مورد توجه قرار داد. محصول نهایی یا خروجی این نوع از برنامه درسی از نظر فردی به یادگیرندهای رشد یافته و از نظر اجتماعی به شهروندی فعال در سطح محلی، ملی و جهانی مبدل میشود.
کلید واژگان
میشل فوکوهنری ژیرو
برنامه درسی چندفرهنگی
دلالتهای تربیتی
دوره ابتدایی ایران
شماره نشریه
60تاریخ نشر
2019-03-211398-01-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) با همکاری (انجمن مطالعات برنامه درسی ایران)سازمان پدید آورنده
دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه شاهد، تهران، ایران.دانشجوی دکتری مطالعات برنامه درسی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه شاهد، تهران، ایران.
شاپا
2676-32812676-5179




