چگونگی ارتباط متن و تصویر در کتابهای درسی علوم پایه دوم و ششم ابتدایی ایران در سال تحصیلی 92 ـ 91
(ندگان)پدیدآور
نوریان, محمدسالم, صدیقهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مصور کردن کتابهای درسی برای دستیابی دانشآموزان به بصیرت در موضوعات درسی اهمیت زیادی دارد. از این رو پژوهش حاضر با هدف شناسایی چگونگی ارتباط متن و تصویر در کتابهای درسی علوم دوره ابتدایی انجام شده است. در این پژوهش از روش تحلیل محتوای توصیفی و ارتباطی استفاده شده و جامعه آماری کتابهای علوم پایه دوم وششم ابتدایی ایران در سال تحصیلی 92 ـ 91 بوده است. در تحلیل محتوای توصیفی، متن نوشتاری کتابها بر اساس الگوی مریل که هر متن آموزشی را تشکیل شده از چهار عنصر اصلی حقایق، مفاهیم، روش کارها و اصول یا قوانین میداند، تحلیل شد. در تحلیل محتوای ارتباطی، بر اساس الگوی محقق ساخته به چگونگی ارتباط بین متن نوشتاری با تصاویر پرداخته شده است. نتایج نشان داد که در متن کتاب علوم پایه دوم «مفاهیم» و در متن کتاب علوم پایه ششم «اصول» بیشترین حضور را داشتهاند .همچنین 59.5 درصد از کل متن نوشتاری کتابهای علوم پایه دوم و 56.6 درصد از کل متن نوشتاری کتاب علوم پایه ششم توسط تصاویر پوشش داده شده است. در هر دو کتاب تصاویر جزئیتر از متن، بیشتر مورد استفاده قرار گرفتهاند؛ همچنین عملکرد بیشتر تصاویر در هر دو کتاب تمثیلی بوده است.
کلید واژگان
تحلیل محتواتصویر
کتابهای درسی
شماره نشریه
46تاریخ نشر
2015-09-231394-07-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) با همکاری (انجمن مطالعات برنامه درسی ایران)سازمان پدید آورنده
1استادیار، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران2دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
شاپا
2676-32812676-5179




