ارزیابی ابعاد برنامه توسعه حرفهای دبیران در زمینه نانو فناوری از دیدگاه دبیران شهر اصفهان
(ندگان)پدیدآور
زارعی شمس آبادی, ملیحهنجفی, پیامسعادتمند, زهرهیار محمدیان, محمدحسیننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف ارزیابی توسعه حرفهای معلمان در زمینه فناوری نانو در شهر اصفهان اجرا شد. روش پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای توصیفی ـ پیمایشی است که به ارزیابی توسعه حرفهای معلمان در زمینه فناوری نانو میپردازد. جامعه آماری را دبیران شهر اصفهان تشکیل داده که تعداد آنها 4379 نفر است. با روش نمونهگیری، طبقهای متناسب با حجم (بر حسب تعداد معلمان در نواحی 6 گانه شهر اصفهان) و با استفاده از فرمول کوکران 354 نفر انتخاب گردید و به منظور جمعآوری دادههای پژوهش در بین آنان پرسشنامه محقق ساخته ارزیابی توسعه حرفهای معلمان در زمینه فناوری نانو با 4 بعد توزیع شد. اعتبار پرسشنامه برای کلیه ابعاد ارزیابی توسعه حرفهای معلمان در زمینه فناوری نانو از طریق آلفای کرونباخ 82/0 به دست آمد. پس از جمعآوری در مرحله اول گویههای 4 بعد توسعه حرفهای مربوط به هدف، محتوا، روش و ارزشیابی شناسایی گردید. در مرحله دوم سؤالات پرسشنامه تهیه و اجرا شدند. دادههای حاصل از پرسشنامههای پژوهش استخراج گردید و این دادهها با استفاده از t تک متغیره، آزمون فریدمن و تحلیل واریانس چند راهه و با استفاده از نرمافزار 19spss- تحلیل شد. یافتههای به دست آمده از تحلیلهای آماری به شرح زیر است. همه گویههای مربوط به ابعاد چهارگانه هدف، محتوی، روش و ارزشیابی، بالاتر از حد متوسط (میانگین فرضی 3) برآورد شدند. ویژگیهای برنامه درسی در جهت توسعه حرفهای معلمان در زمینه نانو برحسب میزان تحصیلات تفاوت معناداری را نشان داد، ولی بر حسب متغیر رشته تحصیلی و جنسیت بین نظرات پاسخگویان تفاوت معناداری مشاهده نشد.
کلید واژگان
نانوتوسعه حرفهای
فناوری نانو
شماره نشریه
41تاریخ نشر
2014-06-221393-04-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) با همکاری (انجمن مطالعات برنامه درسی ایران)سازمان پدید آورنده
دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوارسگان اصفهاندانشگاه آزاد اسلامی واحد خوارسگان اصفهان
دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوارسگان اصفهان
گروه علوم پزشکی دانشگاه اصفهان
شاپا
2676-32812676-5179




