توافق و عدم توافق در زمینه مؤلفههای هویت ملی و تلویحات آن در نظام آموزش و پرورش ایران
(ندگان)پدیدآور
لقمان نیا, مهدیخامسان, احمداحمدی یگانه, طیبهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
با توجه به اهمیت هویت ملی، به لحاظ وحدت و انسجام ملی و با توجه به نقش آموزش و پرورش در جامعه پذیری، لازم است به تعمیق هویت ملی در این نظام اهمیت زیادی داده شود. هدف اصلی این پژوهش بررسی میزان توافق و عدم توافق در مورد مؤلفههای هویت ملی و تلویحات آن در نظام آموزش و پرورش ایران است. روش تحقیق از نوع فراتحلیلی و روش گردآوری اطلاعات کتابخانهای است. همه کتابها و پایان نامههای مرتبط با هویت ملی به عنوان جامعه آماری و نمونه برابر با جامعه آماری در نظر گرفته شد. نتایج دادههای حاصل از 43 کتاب و 46 پایاننامه نشان داد که در پایان نامهها، 38 مؤلفه برای هویت ملی مشخص شده که از این تعداد 79/65% تنها یک یا دو بار تکرار شده است. در کتب مرتبط با موضوع نیز، 48 مؤلفه آورده شده که از این تعداد 83/70% از مؤلفهها تنها یک بار تکرار شده است. این پراکندگی در مؤلفهها نشان داد که بر خلاف تصور رایج، میان مؤلفههای هویت ملی در ایران توافق کلی وجود ندارد و هر یک از صاحب نظران از دیدگاه خود مؤلفههایی را در نظر گرفتهاند. همچنین بررسی مؤلفههای هویت ملی در اهداف نظام آموزش و پرورش نمایانگر این بود که مؤلفهها در کتابهای درسی فاقد یکپارچگی بوده، همه جنبهها را در بر نمیگیرد. نتایج بررسی پژوهشهای انجام شده پیرامون هویت ملی در کتابهای درسی سه مقطع نیز نشان داد که ذکر مؤلفهها بدون استفاده از منبع خاص و با توجه به نظر شخصی بوده است. بنابراین پیشنهاد میشود تا در پژوهشها جهت تعیین مؤلفههای هویت ملی با نگرشی فرا رشتهای اقدام شود.
کلید واژگان
هویتمؤلفههای هویت ملی
هویت ملی
اهداف نظام آموزشی
تحلیل محتوا
نظام آموزش و پرورش
شماره نشریه
33تاریخ نشر
2012-08-221391-06-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) با همکاری (انجمن مطالعات برنامه درسی ایران)سازمان پدید آورنده
ستادیار گروه روانشناسی، واحد چابهار، دانشگاه آزاد اسلامی، چابهار، ایران2استادیار گروه روانشناسی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران
3مربی گروه روانشناسی، واحد چابهار، دانشگاه آزاد اسلامی، چابهار، ایران
شاپا
2676-32812676-5179




