• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش در برنامه ریزی درسی
    • دوره 1, شماره 27
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش در برنامه ریزی درسی
    • دوره 1, شماره 27
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    موانع مشارکت دانش‌آموزان دورۀ متوسطه در فعالیت‌های مدارس شهر تهران

    (ندگان)پدیدآور
    داودی, رسول
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف این پژوهش بررسی موانع مشارکت دانش‌آموزان در فعالیت‌های مدارس متوسطۀ شهر تهران است. برای نیل به این هدف، سؤالات پژوهش در راستای این موضوع و هدف تدوین شدند. برای پاسخ به سؤالات علاوه بر مطالعات نظری، با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای نظرات دو گروه از نمونۀ آماری یعنی «دانش‌آموزان» (1230 نفر) و «مسؤولان و دبیران» (240 نفر) از طریق پرسشنامه‌های محقق‌ساخته (96/0 و 94/0= ) جمع‌آوری گردید. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر چگونگی گردآوری داده‌ها از نوع توصیفی‌ ـ پیمایشی و توصیفی‌ـ همبستگی است. داده‌های جمع‌آوری شده نشان داد که موانع متعددی از قبیل موانع فرهنگی ـ اجتماعی، مدیریتی، ساختاری، انگیزشی، فردی و قانونی فراروی مشارکت دانش‌آموزان در فعالیت‌های مدارس وجود دارند. تحلیل داده‌ها از طریق آمار توصیفی و استنباطی نشان داد که نقش این موانع از نظر هر دو گروه نمونه در سطح متوسطی است و در بین آنها به‌طور کلی دو مانع قانونی و انگیزشی نسبت به موانع دیگر از نقش مهمی برخوردارند. همچنین براساس یافته‌ها، در بین متغیرهای جمعیت‌شناختی دو متغیر «منطقه» و «نوع عضویت در شورای دانش‌آموزی» متغیرهای پیش‌بینی‌کنندۀ موانع مشارکت هستند، به‌طوری که براساس آنها می‌توان موانع مشارکت دانش‌آموزان را در فعالیت‌های مدارس شهر تهران پیش‌بینی کرد.
    کلید واژگان
    مشارکت
    موانع مشارکت
    فعالیت‌های مدارس
    شورای دانش‌آموزی

    شماره نشریه
    27
    تاریخ نشر
    2010-09-23
    1389-07-01
    ناشر
    دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) با همکاری (انجمن مطالعات برنامه درسی ایران)
    سازمان پدید آورنده
    هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد زنجان، گروه علوم تربیتی و روان‌شناسی، زنجان، ایران

    شاپا
    2676-3281
    2676-5179
    URI
    http://jsr-e.khuisf.ac.ir/article_534179.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/190076

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب