ارتباط راهبردهای مقابلهای و خودکارآمدی با گرایش به سوء مصرف مواد در دانشجویان
(ندگان)پدیدآور
بهادری خسروشاهی, جعفرخانجانی, زینبنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
این پژوهش با هدف تعیین رابطه راهبردهای مقابلهای و خودکارآمدی با گرایش به سوء مصرف مواد در دانشجویان اجرا شد. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشجویان دانشگاه تبریز در سال تحصیلی 91-1390 بودند که از میان آنها 300 نفر (150 دختر و 150 پسر) از رشته های تحصیلی مختلف به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب و با مقیاس راهبردهای مقابلهای (اندلر و پارکر، 1990)، پرسشنامه خودکارآمدی (شرر و مادوکس، 1982) و مقیاس پذیرش اعتیاد (وید و همکاران، 1992) مورد آزمون قرار گرفتند. به منظور پیشبینی سهم گرایش به سوء مصرف مواد دادهها با استفاده از روش رگرسیون چند متغیره به شیوه همزمان و با استفاده از نرم افزار SPSS16 مورد تجزیه  و تحلیل قرار گرفت. نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیری نشان داد که ترکیب خطی راهبرد مقابلهای مسألهمدار، راهبرد مقابلهای هیجانمدار و خودکارآمدی توان پیشبینی گرایش به مصرف مواد را دارند (001/0 >P P ).
کلید واژگان
راهبردهای مقابله ایخودکارآمدی
گرایش به مصرف مواد
شماره نشریه
53تاریخ نشر
2013-12-221392-10-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهانشاپا
2676-33032676-5128




