رابطه سبکهای فرزندپروری ادراک شده بااحساس تنهایی نوجوانان دختر
(ندگان)پدیدآور
خوئینژاد, غلامرضارجایی, علیرضامحبراد, تکتمنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این پژوهش بررسی رابطه ادراک از سبکهای فرزندپروری و تأثیر مؤلفههای آن بر احساس تنهایی نوجوانان دختر است. فرض اساسی این پژوهش آن است که ادراک فرزندان از سبکهای فرزندپروری والدینشان میتواند احساس تنهایی آنان را تعدیل کند یا تغییر دهد. نمونه پژوهش 387 دانشآموز بودند که به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای از بین دختران دبیرستانی مشهد و منطقه تبادکان انتخاب گردیدند. ابزار گردآوری دادهها عبارت بودند از: پرسشنامه سبکها و ابعاد فرزندپروری (PSDQ، رابینسون و همکاران، 2001) برای بررسی وضعیت ادراک فرزندان از چگونگی تربیت والدین و مقیاس احساس تنهایی افتراقی (اشمیت و سرمات، 1983) برای بررسی میزان احساس تنهایی آزمودنیها که هر دو را دانشآموزان دختر پاسخ دادند. برای بررسی فرضیهها از آزمون ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. در بررسی فرضیههای پژوهش، بین سبکهای فرزندپروری مقتدر (54/0- r =)، سبک مستبد (34/ 0r =) و سبک سهلگیر (18/0r =) با احساس تنهایی رابطه معنادار (01/0P 
کلید واژگان
سبکهای فرزندپروری ادراک شدهسبک فرزندپروری مقتدر
مستبد
سهلگیر
احساس تنهایی
نوجوانان
شماره نشریه
34تاریخ نشر
2008-04-201387-02-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهانشاپا
2676-33032676-5128




