مطالعه جامعهشناختی رابطه شبکه اجتماعی فیسبوک با مدگرایی زنان شهر تبریز
(ندگان)پدیدآور
رسول زاده اقدم, صمدعدلیپور, صمدمیرمحمدتبار, سیداحمدنوع مدرک
Textعلمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در عصر حاضر، فنآوریهای نوین اطلاعاتی و ارتباطی که موجب کمرنگ شدن مرزهای مکانی و زمانی شدهاند، موجد گسترش ارزشهای فردی در میان فرهنگهایی است که امکان ارائه بیشتر این ارزشها را در جهان دارند. شبکههای اجتماعی مجازی همچون فیسبوک از مهمترین ابزارهای ترویج این قبیل ارزشهای فرهنگی در گستره جوامع هستند. در نوشتار حاضر تاثیر شبکه اجتماعی فیسبوک بر مدگرایی دختران و زنان شهر تبریز مورد مطالعه قرار گرفته است. پژوهش حاضر به صورت پیمایشی و با ابزار پرسشنامه محققساخته در بین زنان 15 تا 45 سال شهر تبریز در سال 1393 با تکیه بر نظریههای ساختیابی گیدنز، کاشت و استفاده و رضایتمندی انجام شده است. روش نمونهگیری، نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای است. یافتههای پژوهش حاکی از آن هستند که بین مدت زمان عضویت کاربران در فیسبوک، میزان استفاده از فیسبوک، استفاده هدفمند از فیسبوک، میزان مشارکت و فعال بودن کاربران در فیسبوک و مدگرایی رابطه معنادار مثبتی وجود دارد و این شبکه اجتماعی در گرایش به مدگرایی در میان زنان و دختران نقش چشمگیری ایفا میکند.
کلید واژگان
شبکههای اجتماعی مجازیفیسبوک
مد و مدگرایی
شماره نشریه
32تاریخ نشر
2016-11-211395-09-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریزسازمان پدید آورنده
استادیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، آذر شهر- ایراندانشجوی دکتری جامعهشناسی دانشگاه تبریز- ایران.
دانشجوی دکتری جامعهشناسی دانشگاه فردوسی مشهد- ایران.
شاپا
2322-56612476-7034




