بررسی رابطه عدالت سازمانی با کیفیت زندگی کاری معلمان ابتدایی استان آذربایجانشرقی
(ندگان)پدیدآور
یزدانی, سهرابنوع مدرک
Textعلمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در این تحقیق به تبیین رابطه عدالت سازمانی با کیفیت زندگی کاری معلمان ابتدایی استان آذربایجانشرقی پرداخته شده است. جامعه  آماری را کلیه معلمان ابتدایی استان آذربایجانشرقی در سال تحصیلی93-1392 تعداد 12136 نفر تشکیل دادهاند، که از این تعداد 706 نفر از طریق فرمول کوکران و با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. در این تحقیق توصیفی- همبستگی، از پرسشنامههای کیفیت زندگی کاری ریچارد والتون و عدالت سازمانی نیهوف و مورمن بعد از تایید روایی صوری (اجرای آزمایشی) و روایی محتوایی (مرور جامع ادبیات پژوهش و قضاوت خبرگان) استفادهشد.
تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار spss آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون، آزمون فریدمن، آزمونT و آزمونF انجامشد. و نتایج نشانداد بین عدالت سازمانی و کیفیت زندگی کاری معلمان ابتدایی و ابعاد هشتگانه آن رابطه معنیدار و مستقیم وجود دارد. همچنین ارزیابی عمدهترین مولفههای کیفیت زندگی کاری از نظر معلمان به ترتیب عبارتند از: قانونگرایی در سازمان، یکپارچگی اجتماعی سازمان، تامین فرصت رشد و امنیت، وابستگی اجتماعی سازمان، توسعه قابلیتهای انسانی، محیط ایمن و بهداشتی، فضای کلی زندگی و پرداخت منصفانه  و کافی.
کلید واژگان
کیفیت زندگی کاریعدالت سازمانی
معلمان ابتدایی
شماره نشریه
21تاریخ نشر
2014-01-211392-11-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریزسازمان پدید آورنده
دانشگاه فرهنگیان پردیس علامه امینی تبریز، گروه علوم تربیتی؛ تبریز- ایران.شاپا
2322-56612476-7034




