راهبردهای توسعه اوقات فراغت زائران درمشهد
(ندگان)پدیدآور
قاسمی خوزانی, محمدحیاتی, سلمانکاظمی بینیاز, مهدیحجازی جوشقانی, محسننوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
چگونگی گذران اوقات فراغت بهعنوان پدیدهای اجتماعی در کلانشهر مشهد، با توجه به قداست و اهمیت بینالمللی این شهر، از جمله مسائلی است که نگاه ویژهای را برای تدوین راهبرد و برنامهریزی در این زمینه میطلبد. هدف این پژوهش به طور کلی اولویتبندی راهبردهای توسعه اوقات فراغت زائران در کلانشهر مشهد است. روش پژوهش توصیفی/ تحلیلی با ماهیتی قیاسی، برگرفته از نگرش سیستمی است و روش جمعآوری اطلاعات کتابخانهای/ اسنادی و پیمایشی بوده که از 50 پرسشنامه محقق ساخته به روش دلفی استفاده شده است. ابزار مورد استفاده در این پژوهش تکنیک سوات[1] است. در این پژوهش مشخص شد که در کلانشهر مشهد در زمینۀ اوقات فراغت، وزن اصلی با قوتها و فرصتهاست. نتایج پژوهش نشان میدهد که کلانشهر مشهد در موقعیت تهاجمی قرار گرفته و این واقعیت بیانگر آن است که کلانشهر مشهد باید از قوتها و فرصتهای خود برای رفع ضعفها و تهدیدها استفاده کند. همچنین راهبرد ارتقای عملکرد زیرساختهای گذران اوقات فراغت موجود و خلق فضای کالبدی و معنوی متناسب با فرهنگ زیارت اولویت اول را در بین راهبردهای تهاجمی به خود اختصاص داده است.
[1]. SWOT
کلید واژگان
اوقات فراغتزائر
مدیریت راهبردی
توسعۀ راهبردی
شهر مشهد
شماره نشریه
34تاریخ نشر
2012-09-221391-07-01
ناشر
انجمن جامعهشناسی ایرانسازمان پدید آورنده
استادیار گروه جغرافیا دانشگاه فردوسی مشهددانشجوی کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامهریزی شهری دانشگاه فردوسی مشهد
دانشجوی کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامهریزی شهری دانشگاه فردوسی مشهد
دانشجوی کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامهریزی شهری دانشگاه فردوسی مشهد




