مرور دوره 6, 3-4 بر اساس تاریخ انتشار
در حال نمایش موارد 1 - 8 از 8
-
فراتحلیل پژوهشهای انجامشده در حوزۀ رضایت از سفر
(انجمن جامعهشناسی ایران, 2012-09-22)یکی از مهمترین مسائلی که هر نهاد متولی پذیرش گردشگر یا زائر با آن مواجه است، شناسایی میزان رضایت گردشگران از خدمات ارائهشده است. نظر به آنکه نهادهای شهری همواره میکوشند برای گردشگران در مقاطع مختلف سال امکان حضور با اهداف ...
-
پدیدارشناسی تجربی زیارت امامرضا (ع)
(انجمن جامعهشناسی ایران, 2012-09-22)زیارت دیدار خودخواستة اماکن مقدس است که ابعاد عینی و ذهنی دارد؛ بعد عینی زیارت متضمن نهادمندی و توجیهمندی است. در حالی که نهادمندی زیارت حاصل انجام مکرر عمل زیارت در چارچوب آداب و احکام معین مذهبی است، توجیهمندی زیارت ...
-
دلایل سفر نکردن برخی از مردم مشهد به عتبات عالیات
(انجمن جامعهشناسی ایران, 2012-09-22)زیارت معصومین (علیهمالسلام) در باور مذهبی ایرانیان جایگاه برجستهای دارد و در پژوهشهای انجامگرفته حضور میلیونها زائر در مشهد دیده شده است. اما اغلب تحقیقات دربارۀ اقدام به سفر زیارتی است. این نوشتار به بررسی «نرفتن به ...
-
تحلیل جامعهشناختی مدت اقامت زائران ایرانی در شهر مشهد
(انجمن جامعهشناسی ایران, 2012-09-22)مقالۀ حاضر با استفاده از نظریات کنشگرا و ساختگرا به توصیف و تحلیل جامعهشناختی مـدت اقامت زائران ایرانی در مشهد میپردازد و نشان میدهد که عوامل موقعیتی- ساختاری از یک سو و متغیرهای ذهنی- ادراکی از سوی دیگر، ماندگاری ...
-
نیازهای فرهنگی زائران خارجی امام رضا (ع) مورد مطالعه: زائران اردو، عرب، آذری و انگلیسیزبان
(انجمن جامعهشناسی ایران, 2012-09-22)مقالۀ حاضر به منظور توصیف و تحلیل نیازهای فرهنگی زائران خارجی حرم رضوی در شهر مشهد انجام شده است. برای این هدف، نیازهای فرهنگی حیطۀ زیارت در پنج بعد عاطفی، اعتقادی، مناسکی، دانشی و پیامدی شناسایی شده و به روش پیمایشی در ...
-
متن فضایی زیارت امام رضا (ع)
(انجمن جامعهشناسی ایران, 2012-09-22)زیارت بهعنوان یک فرآیند اجتماعی دیرپا که در بطن جوامع انسانی ریشه دارد، با مکان مقدس که مقصد سفرهای زیارتی است در ارتباط قرار دارد. حرم مطهر امام رضا (ع) از جمله مکانهای مقدسی است که هرساله میلیونها زائر برای زیارت به ...
-
دوگانۀ زائر ـ سیاح در تجربۀ زیستۀ سه نسل: مورد مطالعه: کارکنان دانشگاه شهیدبهشتی
(انجمن جامعهشناسی ایران, 2012-09-22)مقالۀ حاضر به بررسی جامعهشناختی تمایزهای نظری میان دو مفهوم زیارت و سیاحت بهعنوان دو نوع کنش اجتماعی و دو مفهوم دارای قرابت با سبکهای متمایز زندگی میپردازد و دو پدیدۀ زائر و سیاح را بهعنوان دو هویت گفتمانی مورد مطالعه ...
-
راهبردهای توسعه اوقات فراغت زائران درمشهد
(انجمن جامعهشناسی ایران, 2012-09-22)چگونگی گذران اوقات فراغت بهعنوان پدیدهای اجتماعی در کلانشهر مشهد، با توجه به قداست و اهمیت بینالمللی این شهر، از جمله مسائلی است که نگاه ویژهای را برای تدوین راهبرد و برنامهریزی در این زمینه میطلبد. هدف این پژوهش ...