فراتحلیل پژوهشهای انجامشده در حوزۀ رضایت از سفر
(ندگان)پدیدآور
اکبری, حسینقهرمان, آرشمظهری, محمدنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
یکی از مهمترین مسائلی که هر نهاد متولی پذیرش گردشگر یا زائر با آن مواجه است، شناسایی میزان رضایت گردشگران از خدمات ارائهشده است. نظر به آنکه نهادهای شهری همواره میکوشند برای گردشگران در مقاطع مختلف سال امکان حضور با اهداف سیاحتی و زیارتی را پدید آورند و اینکه فراهم کردن زمینههای مذکور هزینههای زیادی به دنبال دارد، مناسب است نهادهای مورد اشاره از برونداد این سفرها و کارایی برنامههای اجراشده در جلب رضایت بهرهبرداران مطلع باشند. لذا مقالۀ حاضر در چهارچوب فراتحلیل و با استفاده از آمارههای میانگین استاندارد و میانگین وزنی استاندارد شده و با مطالعۀ منابع علمی معتبر داخلی و خارجی و بررسی اولیة نتایج بیش از 70 پروژۀ تحقیقاتی و گزینش 16 مورد از آنها، به بررسی و تحلیل جامعهشناختی میزان رضایت گردشگران ـ به تفکیک ابعاد ـ در شهر مشهد و نوسانات آن در سالهای اخیر پرداخته است. یکی از چهارچوبهای نظری در حوزۀ جامعهشناسی مصرف، درنظرگرفتن گردشگر درمقام «مشتری» است که خدمات گردشگری را از سازمان ارائهدهنده و شهر میزبان خریداری میکند. یافتههای این پژوهش بیانگر آن است که در بین ابعاد مختلف، رضایت از سفر، وضعیت بهداشت و تغذیه در پایینترین سطح و رضایت از همسفران در بالاترین سطح قرار داشته است.
کلید واژگان
گردشگریرضایت از سفر
فراتحلیل
زائر
مشهد
شماره نشریه
34تاریخ نشر
2012-09-221391-07-01
ناشر
انجمن جامعهشناسی ایرانسازمان پدید آورنده
استادیار جامعهشناسی دانشگاه فردوسی مشهددانشجوی دکتری جامعهشناسی اقتصادی و توسعه دانشگاه فردوسی مشهد. واحد بینالملل و عضو تماموقت گروه پژوهشی علوم اجتماعی جهاد دانشگاهی مشهد
استادیار پژوهشی بخش تحقیقات اقتصادی ـ اجتماعی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی، و عضو شورای پژوهشی گروه اقتصاد شهری جهاد دانشگاهی مشهد




