مدلسازی فرآیند قطع در موتور پیشران مایع
(ندگان)پدیدآور
شفیعیدهج, محمدابراهیمی, رضاکریمی, حسنجلالی, علیرضانادری, مهیارنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
زمان خاموشی موتور و کاهش نیروی رانش یکی از مهمترین مراحل کنترل موشکهای بالستیک، جدایش بوسترها و حاملهای فضایی میباشد. در این مقاله با توجه به فیزیک مساله و رفتار اجزای موتور، یک مدل ریاضی برای پیش بینی تغییرات فشار محفظه احتراق، کاهش نیروی رانش و تعیین ضربه پس از قطع ایجاد شده است. این مدلسازی از لحاظ زمانی به چهار بخش تقسیمبندی شده است: (1) زمان صدور فرمان قطع تا شروع بسته شدن شیر، (2) مدت زمان عملکرد شیر قطع، (3) بعد از اتمام عملکرد شیرهای قطع تا تخلیه محفظه از محصولات احتراق و (4) مدت دوفازی شدن و بجوش آمدن مؤلفههای پیشران در مسیر خنککاری بعد از شیرهای قطع. نتایح حاکی از آن است که مدت زمان دو بخش اول تاثیر زیادی بر افزایش و یا کاهش میزان نیروی رانش دارد و زمان چهارم کمتر از 10 درصدِ نیروی رانش، سهم دارد، این درحالی است که در این زمان بیشترین نوسانات در نیروی رانش دیده میشود
کلید واژگان
موتور پیشران مایعخاموشی
ضربه پس از قطع
مدلسازی
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2013-12-221392-10-01
ناشر
پژوهشگاه هوافضا و انجمن هوافضای ایران، شماره ثبت مجوز نشریه از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی 82946 مورخ 1397/07/02سازمان پدید آورنده
دانشکده خواجه نصیرالدین طوسی - دانشکده هوافضاشاپا
2008-45602423-4516




