مدلسازی اثربخشی راهبردهای سرمایهگذاری در روابط مشتری در صنعت بانکداری با تاکید بر رابطهگرایی مشتری
(ندگان)پدیدآور
عالی, صمدابراهیمی, عبدالحمیدمیرابی, وحید رضازارع, شهرامنوع مدرک
Textمستخرج از رساله
زبان مدرک
فارسیچکیده
رونـدهای موجود در دنیـای کسبوکار از جمـله گذر به اقتصاد مبتنـی بر خدمـات و توسعه فناوریهای ارتباطات و اطلاعات باعث شده تا اهمیت وفاداری مبتنی بر رابطه بهصورت چشمگیری برای شرکتها افزایش یابد. هم راستا با این تحولات، در صنعت بانکداری نیز برقراری رابطه بلندمدت با مشتری به استراتژی حیاتی تبدیل شده است. هدف مقاله حاضر، ارائه مدلی جهت ارزیابی اثربخشی راهبردهای سرمایهگذاری صنعت بانکداری ایران با تأکید بر رابطهگرایی مشتری است.لذا بهدنبال پاسخ به این سؤال هستیم که میزان رابطهگرایی مشتری تا چه حد در واکنش آن به راهبردهای سرمایهگذاری در روابط مشتری تأثیر دارد. در این راستا جامعه آماری، مشتریان بانک کشاورزی در شهر تبریز است که در حجم نمونه 417 مشتری پرسشنامه تکمیل شد. برای انتخاب نمونهها از روش نمونهگیری تصادفی ساده استفاده شد و فرضیههای پژوهش با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزارAMOS مورد آزمون قرار گرفتند. مطابق یافتههای پژوهش راهبردهای مالی، اجتماعی و ساختاری سرمایهگذاری در روابط مشتری بر کیفیت رابطه تأثیر مثبت دارد، کیفیت رابطه بر وفاداری مشتری، تبلیغات دهان به دهان و سهم مشتری تأثیر مثبت دارد و تأثیر راهبردهای مالی و اجتماعی بر کیفیت رابطه در مشتریان رابطهگرا و غیررابطهگرا متفاوت است ولی تأثیر راهبرد ساختاری بر کیفیت رابطه در مشتریان رابطهگرا و غیررابطهگرا یکسان است.
کلید واژگان
راهبردهای سرمایهگذاریواکنشهای مشتریان
رابطهگرایی
کیفیت رابطه
شماره نشریه
41تاریخ نشر
2020-03-201399-01-01
ناشر
انجمن مدیریت راهبردی ایرانIran Strategic Management Society
سازمان پدید آورنده
دکترای مدیریت بازرگانی، واحد بین الملل قشم، دانشگاه آزاد اسلامی، قشم، ایرانگروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
گروه مدیریت، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
گروه پزشکی اجتماعی، دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، بندرعباس، ایران
شاپا
2228-68532676-6744




