• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • سیاست علم و فناوری
    • دوره 11, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • سیاست علم و فناوری
    • دوره 11, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    یادگیری فناورانه و سیاست‌های حمایت از آن

    (ندگان)پدیدآور
    قاضی‌نوری, سید سپهرمهاجری, آیدا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    894.2کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    رشد و توسعه اقتصادی به میزان زیادی با رشد فناورانه بنگاه‌ها و صنایع هر کشور گره خورده به گونه‌ای که این دو مقوله در تعاملی دوسویه، ارتقاء جایگاه اقتصادی یک کشور را رقم می‌زنند. برای کشورها و بنگاه‌های دیرآمده، دستیابی به توسعه فناورانه، در بیشتر موارد از گذرگاه اولیه یادگیری فناورانه ممکن می‌شود و آنها از این طریق تلاش می‌کنند شکاف فناورانه و اقتصادی خود با مرزهای فناوری و پیشروان را کاهش دهند. این امر البته در سایه حمایت دولت و تدوین و اعمال سیاست‌های مناسب امکان‌پذیر می‌شود و از این رو، سیاست‌های دولتی نقش مهمی در چگونگی پیشروی یادگیری فناورانه ایفاء می‌کنند. در این مقاله، پس از تبیین مفهوم یادگیری فناورانه و اهمیت آن در کشورهای در حال توسعه و همچنین مفاهیم شکاف فناورانه و دیرآمدگان، تلاش شده سازوکار وقوع یادگیری فناورانه در بنگاه‌ها مورد بررسی قرار گیرد. پس از آن سبک‌ها، منابع، فرآیندها و مدل‌های یادگیری فناورانه ارائه و در ادامه اهمیت نقش مداخلات دولت در ارتقاء یادگیری فناورانه و همچنین مهم‌ترین سیاست‌های دولتی در این زمینه، مورد اشاره قرار می‌گیرد. مروری بر تجربه موفقیت‌آمیز یادگیری فناورانه در یکی از شرکت‌های ایرانی (گروه مپنا) و نقش سیاست‌های دولتی در حصول این موفقیت، خاتمه‌دهنده این مقاله خواهد بود.  
    کلید واژگان
    یادگیری فناورانه
    سیاست‌های دولتی
    انتقال فناوری
    ظرفیت جذب
    توانمندی فناورانه
    گروه مپنا

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2019-06-22
    1398-04-01
    ناشر
    مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
    سازمان پدید آورنده
    استاد گروه مدیریت فناوری اطلاعات، دانشگاه تربیت مدرس، تهران
    دانشجوی دکتری سیاست‌گذاری علم و فناوری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران

    شاپا
    0840-2008
    URI
    http://jstp.nrisp.ac.ir/article_13711.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/186231

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب