یادگیری فناورانه و سیاستهای حمایت از آن
(ندگان)پدیدآور
قاضینوری, سید سپهرمهاجری, آیدانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
رشد و توسعه اقتصادی به میزان زیادی با رشد فناورانه بنگاهها و صنایع هر کشور گره خورده به گونهای که این دو مقوله در تعاملی دوسویه، ارتقاء جایگاه اقتصادی یک کشور را رقم میزنند. برای کشورها و بنگاههای دیرآمده، دستیابی به توسعه فناورانه، در بیشتر موارد از گذرگاه اولیه یادگیری فناورانه ممکن میشود و آنها از این طریق تلاش میکنند شکاف فناورانه و اقتصادی خود با مرزهای فناوری و پیشروان را کاهش دهند. این امر البته در سایه حمایت دولت و تدوین و اعمال سیاستهای مناسب امکانپذیر میشود و از این رو، سیاستهای دولتی نقش مهمی در چگونگی پیشروی یادگیری فناورانه ایفاء میکنند. در این مقاله، پس از تبیین مفهوم یادگیری فناورانه و اهمیت آن در کشورهای در حال توسعه و همچنین مفاهیم شکاف فناورانه و دیرآمدگان، تلاش شده سازوکار وقوع یادگیری فناورانه در بنگاهها مورد بررسی قرار گیرد. پس از آن سبکها، منابع، فرآیندها و مدلهای یادگیری فناورانه ارائه و در ادامه اهمیت نقش مداخلات دولت در ارتقاء یادگیری فناورانه و همچنین مهمترین سیاستهای دولتی در این زمینه، مورد اشاره قرار میگیرد. مروری بر تجربه موفقیتآمیز یادگیری فناورانه در یکی از شرکتهای ایرانی (گروه مپنا) و نقش سیاستهای دولتی در حصول این موفقیت، خاتمهدهنده این مقاله خواهد بود.
کلید واژگان
یادگیری فناورانهسیاستهای دولتی
انتقال فناوری
ظرفیت جذب
توانمندی فناورانه
گروه مپنا
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2019-06-221398-04-01
ناشر
مرکز تحقیقات سیاست علمی کشورسازمان پدید آورنده
استاد گروه مدیریت فناوری اطلاعات، دانشگاه تربیت مدرس، تهراندانشجوی دکتری سیاستگذاری علم و فناوری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران




