نقش سیاست گذاری نوآوری در جذب شرکت ها به صنایع خلاق: بررسی حوزه خاورمیانه و مقایسه آن با سایر کشورهای منتخب
(ندگان)پدیدآور
یحیی زاده فر, محمودشبابی, هومنعلیزاده ثانی, محسننوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
رشد سریع صنایع خلاق طی سالیان اخیر موجب شده تا بسیاری از کشورهای توسعه یافته جایگاه ویژه ای را برای این صنایع در اقتصاد خود در نظر گیرند. هدف مقاله حاضر، بررسی نقش سیاست گذاری نوآوری در ورود شرکت ها به صنایع خلاق با بهره گیری از عوامل سیاستی سه گانه موثر در ورود شرکت ها به این صنایع (عوامل ارتباطی، مالی و اداری) می باشد. برای این منظور از رگرسیون پانل بهره گرفته شده و به ترتیب از اثرات خارجی شبکه، سودآوری بانک ها و تعداد رویه های راه اندازی به عنوان معیار سنجش عوامل ارتباطی، مالی و اداری در کشورهای حوزه خاورمیانه و کشورهای منتخب حوزه آسیا، اروپا، آمریکا و اقیانوسیه استفاده شده است. نتایج به دست آمده ارتباط مثبت و معنادار اثرات خارجی شبکه و نیز سودآوری بانک ها و همچنین رابطه منفی و معنادار تعداد رویه های راه اندازی را با ورود شرکت ها به صنایع خلاق نشان می دهد. نتایج پژوهش حاضر راهگشای سیاست گذاران در هدایت شرکت ها به سمت صنایع خلاق می باشد.
کلید واژگان
سیاست گذاری نوآوریصنایع خلاق
اقتصاد خلاق
اثرات خارجی
بازار وام
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2016-06-211395-04-01
ناشر
مرکز تحقیقات سیاست علمی کشورسازمان پدید آورنده
استاد گروه مدیریت، دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه مازندراندانشجوی دکتری سیاست گذاری علم و فناوری دانشگاه مازندران و مربی موسسه آموزش عالی غیر انتفاعی -غیر دولتی راه دانش بابل
استادیار گروه مدیریت، دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه مازندران




