مرور دوره 3, شماره 4 بر اساس عنوان

  • بررسی روش‌ها و رویکردهای تجاری‌سازی تحقیقات دانشگاهی؛ مطالعه موردی دانشگاه تبریز 

    مظفری, فاروق امین؛ شمسی, لقمان (مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور, 2011-06-22)
    هدف از این مقاله، مطالعه و بررسی روش‌ها، رویکردها و چگونگی فرآیند تجاری‌سازی تحقیقات دانشگاهی است. پژوهش حاضر از نوع کیفی-کمی است و به روش پیمایشی است. جامعه آماری در این تحقیق شامل دانشکده‌های دانشگاه تبریز است که دانشکده‌های ...

  • تعیین روابط علّیتی شاخص‌های توسعه‌ای علم و فناوری در بخش خصوصی صنعتی به کمک فرآیند تحلیل مسیر 

    جعفری اسکندری, میثم؛ علی احمدی, علی‌رضا؛ خالقی, غلامحسین (مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور, 2011-06-22)
    در این مقاله هدف اصلی بررسی ارتباط علّی و معلولی میان شاخص‌های کارایی در حوزه علم و فناوری مورد استفاده بخش خصوصی صنعتی بر پایه کارت امتیازی متوازن می‌باشد. بررسی میزان حمایت سازمان‌های توسعه‌ای وزارت صنایع و معادن در ...

  • رابطه‌ علم و فناوری: طرح و نقد الگوی "فناوری به مثابه علم کاربردی" 

    زیباکلام, سعید؛ احمدی, مهدی (مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور, 2011-06-22)
    در این مقاله یکی از مهمترین الگوهای رابطه‌ علم و فناوری، با عنوان «فناوری به مثابه علم کاربردی» به لحاظ فلسفی و تاریخی طرح و نقد شده است. ابتدا ریشه‌های فکری این الگو تا اندیشه‌های فرانسیس بیکن و رنه دکارت دنبال شده و سپس ...

  • صادرات صنایع مبتنی بر فناوری برتر و عوامل موثر بر آن 

    مهرگان, نادر؛ دهقانپور, محمدرضا؛ ده موبد, بابک (مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور, 2011-06-22)
    رشد شتابان جهانی‌شدن اقتصاد در دنیای امروز، شرایط را برای رشد و پویایی صنایع کشورهای در حال توسعه به‌ طرز روزافزونی تنگ‌تر نموده است. کشورهای در حال توسعه جهت توفیق در رشد تولید و صادرات کالاهای صنعتی خود تحت قیود جهانی ...

  • نامه سردبیر 

    قاضی نوری, سید سپهر (مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور, 2011-06-22)

  • چارچوبی برای ارزیابی راهبردهای مقابله با تحریم از منظر نظام ملی نوآوری 

    میر عمادی, طاهره (مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور, 2011-06-22)
    در شرایط فعلی بحث تاثیر تحریم‌ها بر توسعه نوآوری فناورانه در کشور بسیار رونق گرفته است. معهذا این مباحثات به علت فقر ادبیات نظری در رابطه متقابل تحریم‌های بین‌المللی و سطح توسعه فناوری، بار آکادمیک اندکی دارند. سوال اصلی ...