ویژگی¬های روان سنجی و ساختار عاملی مقیاس ناامیدی کودکان و نوجوانان
(ندگان)پدیدآور
نجاتی, وحیداسماعیلیان, نسرینامانی, امید
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
ناامیدی، یا انتظارات منفی در مورد آینده، یک حالت هیجانی است که زیر مجموعه ی هیجان اصلی غم است، باعث افسردگی و درماندگی شده، انگیزه ی فرد را از بین میبرد و او را از تلاش کردن باز میدارد.  هدف پژوهش حاضر، بررسی اعتبار و پایایی مقیاس ناامیدی کودکان و نوجوانان در جامعه ی ایرانی بود. بدین منظور، 244 نفر از دانشآموزان 8 تا 15 ساله ی شهر تهران با مقیاس ناامیدی کودکان و نوجوانان و مقیاس امید کودکان مورد آزمون قرار گرفتند. تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که مقیاس ناامیدی کودکان مقیاسی سه عاملی است. همبستگی منفی و معنادار بین عدم شناختن مسیر رسیدن به اهداف، عدم احساس عاملیت و نمره ی کل مقیاس ناامیدی کودکان و نوجوانان با مقیاس امید به دست آمد که نشان دهنده ی اعتبار واگرای مقیاس امید کودکان بود. نتایج، نشان دهنده ی ثبات درونی و پایایی مطلوب این مقیاس در دانش آموزان ایرانی بود. پژوهشهای زیادی از نتایج پژوهش حاضر حمایت کرده  و اعتبار و پایایی این پرسشنامه را تایید میکنند. در این پژوهش، شواهد امیدوارکنندهای در مورد ویژگیهای روان سنجی مقیاس ناامیدی کودکان و نوجوانان در جامعه ایران بدست آمد.
کلید واژگان
ناامیدیویژگی¬های روان سنجی
ساختار عاملی
کودکان
شماره نشریه
34تاریخ نشر
2014-12-221393-10-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهنRudehen Islamic Azad University
سازمان پدید آورنده
دپارتمان روان شناسی و توانبخشی شناختی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایراندپارتمان روان شناسی بالینی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
دپارتمان روان شناسی بالینی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران



