نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorنجاتی, وحیدfa_IR
dc.contributor.authorاسماعیلیان, نسرینfa_IR
dc.contributor.authorامانی, امیدfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T00:47:43Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T00:47:43Z
dc.date.available1399-07-09T00:47:43Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T00:47:43Z
dc.date.issued2014-12-22en_US
dc.date.issued1393-10-01fa_IR
dc.date.submitted2015-08-08en_US
dc.date.submitted1394-05-17fa_IR
dc.identifier.citationنجاتی, وحید, اسماعیلیان, نسرین, امانی, امید. (1393). ویژگی¬های روان سنجی و ساختار عاملی مقیاس ناامیدی کودکان و نوجوانان. اندیشه و رفتار در روان شناسی بالینی, 9(34), 67-76.fa_IR
dc.identifier.issn2008-0824
dc.identifier.urihttps://jtbcp.riau.ac.ir/article_109.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/185630
dc.description.abstractناامیدی، یا انتظارات منفی در مورد آینده، یک حالت هیجانی است که زیر مجموعه ی هیجان اصلی غم است، باعث افسردگی و درماندگی شده، انگیزه ی فرد را از بین می­برد و او را از تلاش کردن باز می­دارد.  هدف پژوهش حاضر، بررسی اعتبار و پایایی مقیاس ناامیدی کودکان و نوجوانان در جامعه ی ایرانی بود. بدین منظور، 244 نفر از دانش­آموزان 8 تا 15 ساله ی شهر تهران با مقیاس ناامیدی کودکان و نوجوانان و مقیاس امید کودکان مورد آزمون قرار گرفتند. تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که مقیاس ناامیدی کودکان مقیاسی سه عاملی است. همبستگی منفی و معنادار بین عدم شناختن مسیر رسیدن به اهداف، عدم احساس عاملیت و نمره ی کل مقیاس ناامیدی کودکان و نوجوانان با مقیاس امید به دست آمد که نشان دهنده ی اعتبار واگرای مقیاس امید کودکان بود. نتایج، نشان دهنده ی ثبات درونی و پایایی مطلوب این مقیاس در دانش آموزان ایرانی بود. پژوهش­های زیادی از نتایج پژوهش حاضر حمایت کرده  و اعتبار و پایایی این پرسشنامه را تایید می­کنند. در این پژوهش، شواهد امیدوارکننده­ای در مورد ویژگی­های روان سنجی مقیاس ناامیدی کودکان و نوجوانان در جامعه ایران بدست آمد.fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهنfa_IR
dc.publisherRudehen Islamic Azad Universityen_US
dc.relation.ispartofاندیشه و رفتار در روان شناسی بالینیfa_IR
dc.relation.ispartofThoughts and Behavior in Clinical Psychologyen_US
dc.subjectناامیدیfa_IR
dc.subjectویژگی¬های روان سنجیfa_IR
dc.subjectساختار عاملیfa_IR
dc.subjectکودکانfa_IR
dc.titleویژگی¬های روان سنجی و ساختار عاملی مقیاس ناامیدی کودکان و نوجوانانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدپارتمان روان شناسی و توانبخشی شناختی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدپارتمان روان شناسی بالینی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدپارتمان روان شناسی بالینی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانfa_IR
dc.citation.volume9
dc.citation.issue34
dc.citation.spage67
dc.citation.epage76


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد