رابطه خلاقیت و سبک رهبری مدیران با بهرهوری آموزشی در آموزشکدههای فنی و حرفهای
(ندگان)پدیدآور
صحت, آذرچهرخلاقی, اصغرنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این پژوهش با شناخت سبک رهبری مورد استفاده مدیران آموزشکدههای فنی و حرفه ای و تأثیر آن بر بهرهوری آموزشکدهها میباشد. این تحقیق از نظر هدف از نوع کاربردی و از نظر نحوه گردآوری دادهها از نوع تحقیقات توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری آن را مدیران و کارکنان آموزشی شاغل در آموزشکدههای فنی و حرفهای دولتی و غیر دولتی استان تهران تشکیل میدهد. نمونه آماری شامل 9 نفر مدیر که به روش سرشماری و 119 نفر کارکنان آموزشی است که به روش تصادفی ساده از میان مدرسین آموزشکدهها انتخاب شدهاند. جمعآوری دادهها با استفاده از روش میدانی انجام گردید. به این منظور از پرسشنامه رند سیپ برای اندازهگیری خلاقیت مدیران از پرسشنامه اچیو برای اندازه گیری بهرهوری و از پرسشنامه چند عاملی رهبری (MLQ)برای اندازهگیری سبک رهبری استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان میدهد که بین مؤلفههای سبک رهبری مدیران با بهرهوری کارکنان در مجموع ارتباط معنیداری وجود دارد.رابطه بین ادراک کارکنان از سبک رهبری مدیران با بهرهوری نیز در مجموع معنیدار است ؛ این به آن معنی است که ادراک آنان از رفتار مدیران خود بر رفتار خود آنان اثر دارد. اما نکته قابل توجه اینست که بنابر آنچه تحلیل دادههای پژوهش نشان میدهد، میان خلاقیت مدیران با بهرهوری کارکنان رابطه معنیداری مشاهده نمیشود.
کلید واژگان
سبک رهبریبهره وری
خلاقیت
آموزشکده فنی
آموزش فنی و حرفه ای
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2012-06-211391-04-01
ناشر
دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییShahid Rajaee Teacher Training University
سازمان پدید آورنده
دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی،تهران،ایراندانشکده علوم انسانی،دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی،تهران،ایران
شاپا
2008-04412345-5462




