تاثیر کیفیت فضای بسته آموزشی بر میزان حس جمعی کاربران
(ندگان)پدیدآور
ارغیانی, مصطفییزدان فر, سید عباس اقافیضی, محسننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
با توجه به نیازهای اساسی انسان در ابعاد مختلف اجتماعی ، عاطفی ، هوشی و جسمی، اما محیط یادگیری امروزی از دستیابی به فضای زنده و فعال ، مکان برای مواجهه ، تجربه کردن و ... دور است. مطالعات مختلف نشان می دهد حس جمعی، بیشترین میزان تاثیر را در مشارکت افراد در عملکرد محیط دارد. حس جمعی امری چند بعدی است که مکان باید بستری برای حس جمعی بین کاربران باشد. بر اساس ادبیات موجود، الگوی پنج بعدی غنای مکان، پیوندهای اجتماعی و تعامل، فعالیت جمعی، امنیت و حس تعلق و هویت به عنوان یکی از موثرترین معیارها جهت بر آورد حس جمعی استخراج گردید. جهت ارزیابی الگوی نظری، سه مدرسه از میان مدارس دبیرستان تهران انتخاب گردیدند و پرسشنامه های مناسب در آنها توزیع شد. نمونه تحقیق نیز 750 نفر هستند که با استفاده از شیوه نمونه گیری تصادفی استخراج شده اند. در این مقاله که از روش تحلیل محتوا در بخش نظری برای دسته بندی دیدگاهها و روش مطالعه موردی برای انجام تحقیق استفاده گردیده است. شیوه ی پژوهش پایه ی این مقاله، تحلیل عاملی است. سپس بار عاملی هر سنجه در الگوی نظری تعیین شد و در نهایت 11 راهکار نهایی برای طراحی فضای آموزشی تبیین گردید.
کلید واژگان
فضای بسته آموزشیحس جمعی
ابعاد حس جمعی
تحلیل عامل
طراحی
معماری
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2019-09-231398-07-01
ناشر
دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییShahid Rajaee Teacher Training University
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری، گروه معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایراندانشگاه علم و صنعت ایران- دانشکده معماری
گروه معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
شاپا
2008-04412345-5462




