سنجش میزان اثربخشی دو راهبرد مشارکتی ویکی در ارتقای کیفیت نگارش آکادمیک آزمون آیلتس
(ندگان)پدیدآور
جعفریگهر, منوچهرکرمی, مهدینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
بسیاری از داوطلبان آزمون آیلتس در سراسر دنیا همچنان در زمینة تسلّط بر مهارتهای موردنیاز برای نگارش آکادمیک مشکلات زیادی دارند. شاید نگارش مشارکتی در سامانة اینترنتی ویکی راهحل خوبی برای رفع این مشکل باشد. ازاینرو، مطالعة حاضر به بررسی و مقایسة میزان اثربخشی راهبرد تکنویسنده ویرایش توسط همکلاسی و راهبرد چند نویسنده با هم در ویکی پرداخته است. شرکتکنندگان، 20 زبانآموز مرد با سطح تحصیلات کارشناسی و کارشناسیارشد بودند که در دورة آمادهسازی آیلتس آکادمیک ثبتنام کرده بودند. در این مطالعه از روش سریهای زمانی برابر استفاده شد که شامل شش مرحله مداخله بود: در مراحل فرد مداخله از راهبرد ویرایش توسط همکلاسی و در مراحل زوج از راهبرد با هم استفاده شد. در طول دورة مداخله، در تکالیف نگارشی که از راهبرد ویرایش توسط همکلاسی استفاده میشد، هر شرکتکننده مقالة آکادمیک خود را مینوشت و همزمان به ویرایش مقالات همکلاسیهای خود میپرداخت؛ امّا در تکالیفی که از راهبرد با هم استفاده میشد، از همة شرکتکنندگان خواسته شد تا با کمک یکدیگر یک مقاله منسجم بنویسند. برای مقایسة اثربخشی مداخلات در مراحل سریهای زمانی از تحلیل واریانس یکطرفه (اندازهگیریهای مکرّر) استفاده شد. نتایج نشان داد که گروه ویکی هنگام استفاده از راهبرد با هم در نگارش عملکرد بهتری داشتند. باید خاطرنشان کرد که مطالعة حاضر یکی از اولین پژوهشها در زمینة شناسایی مؤثرترین راهبردهای نگارش مشارکتی در شبکههای اجتماعی بوده است، حالآنکه در بیشتر پژوهشهای قبلی، ابزارهای نگارش مشارکتی مورد مقایسه قرار میگرفتند. یافتههای این پژوهش میتواند گامی بسیار مهم در موفقیت شرکتکنندگان در آزمونهای بینالمللی زبان خارجی باشد.
کلید واژگان
با هم نویسینگارش آیلتس آکادمیک
ویرایش توسط همکلاسی
ویکی
فناوری آموزش- آموزش عالی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2016-12-211395-10-01
ناشر
دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییShahid Rajaee Teacher Training University
سازمان پدید آورنده
گروه آموزش زبان و ادبیات انگلیسی، دانشگاه پیام نور تهران، تهران، ایرانگروه آموزش زبان انگلیسی، مرکز تحصیلات تکمیلی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
شاپا
2008-04412345-5462




