• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فناوری آموزش و یادگیری
    • دوره 3, شماره 12
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فناوری آموزش و یادگیری
    • دوره 3, شماره 12
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    چندرسانه ای تعاملی، سـواد قــرآنـی و انگیزش تحصیلی

    (ندگان)پدیدآور
    الله کرمی, آزادامیری, ججتطوفانی نژاد, احسان
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    338.5کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    این پژوهش با هدف بررسی تأثیر چندرسانه‏ای تعاملی بر سواد قرآنی و انگیزش تحصیلی در درس قرآن صورت گرفته است. روش پژوهش شبه‏آزمایشی، با طرح پژوهش پیش‏آزمون-پس‏آزمون دوگروهی بود. جامعه آماری پژوهش دانش‏آموزان پسر سوم متوسطه شهر ایلام در سال تحصیل 94-1393 بودند و از این جامعه با روش تصادفی خوشه‏ای چندمرحله‏ای تعداد دو کلاس 30 نفره انتخاب و یک کلاس به‏عنوان گروه آزمایش و کلاس دیگر به‏عنوان گروه کنترل در نظر گرفته شد. در این پژوهش گروه آزمایش با چندرسانه‏ای تعاملی محقق ساخته و گروه کنترل با روش سنتی همراه با نوار صوتی آموزش دیدند. به‏منظور سنجش آزمودنی‏ها، آزمون سواد قرآنی محقق‏ساخته با ضریب پایایی 81/0 و پرسشنامه انگیزش تحصیلی هارتر با ضریب پایایی 77/0 مورداستفاده قرار گرفت. روایی صوری و محتوایی ابزارها نیز توسط متخصصین حوزه علوم قرآنی و علوم تربیتی تأیید گردید. پس از جمع‏آوری داده‏ها، در تجزیه‏وتحلیل آن‏ها از شاخص‏های آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد)، آمار استنباطی (تحلیل کوواریانس، تحلیل واریانس چند متغیری) استفاده شد. نتایج نشان داد نمرات درکِ معانی و تدبرِ قرآن در گروه آزمایش افزایش داشته و تفاوت دو گروه معنادار بود، ولی تفاوتی در نمرات روخوانی قرآن دانش‏آموزان دو گروه دیده نشد. همچنین یافته‏ها نشان داد که میزان انگیزش تحصیلی گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل به‏طور معناداری افزایش داشته است.
    کلید واژگان
    انگیزش تحصیلی
    چندرسانه‏ای آموزشی
    سواد قرآنی
    قرآن

    شماره نشریه
    12
    تاریخ نشر
    2017-09-23
    1396-07-01
    ناشر
    دانشگاه علامه طباطبائی
    Allameh Tabataba’i University
    سازمان پدید آورنده
    مأمور آموزشی دانشگاه فرهنگیان، کردستان، ایران
    کارشناسی ارشد علوم قرآن، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران.
    دکتری تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.

    شاپا
    2476-3861
    2476-4256
    URI
    https://dx.doi.org/10.22054/jti.2020.1024.1029
    http://jti.atu.ac.ir/article_10683.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/184809

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب