تعیین سختی مناسب دال خط ها با توجه به تغییرات خیز قائم ریل
(ندگان)پدیدآور
ذاکری, جبارعلیبهلول زاده, جاویدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مزایای فراوان خطوط ریلی بدون بالاست (دال خطها)، علی الخصوص در خطوط پرسرعت، باعث افزایش چشمگیر استفاده از این نوع خطوط شده است. با توجه به اهمیت مدول خط و به تبع آن خیز قائم خط در تحلیل رفتار خطوط و ارتباط خیز قائم خط با سختی قائم خط آهن، بررسی تأثیر سختی قائم خط بر تحلیل رفتار دال خط ها امری ضروری به نظر می رسد. لذا در این مقاله سعی شده است از طریق مدلسازی و تحلیل عددی سازه دال خط ریلی به کمک روش المان های محدود، حساسیت خیز قائم خط آهن نسبت به سختی قائم اجزای خط ارائه گردد. با در دست بودن محدوده های مجاز خیز قائم خط و نتایج تحلیل حساسیت های بهدست آمده، روشی برای تعیین محدوده مناسب سختی قائم اجزای خط ارائه شده است. در این روش ابتکاری، با استفاده از نتایج تحلیل ها، مقادیر بیشینه و کمینه سختی اجزای خط محاسبه شده و به صورت نموداری و جدولی ارائه گردیده است. با توجه به این نتایج و محدوده های مجاز تعریف شده در UIC، نمودارهایی به عنوان نمودارهای سختی مناسب قائم اجزای خط، ترسیم و مقادیر عددی آن ها جهت استفاده در طراحی دال خط ها پیشنهاد گردیده است.
کلید واژگان
خطوط بدون بالاست (دال خطها)سختی قائم خط آهن
مدول خط آهن
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2015-05-221394-03-01
ناشر
دانشگاه سمنانSemnan University
سازمان پدید آورنده
دانشیار، دانشکده مهندسی راهآهن، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهرانکارشناس ارشد راه و ترابری، دستیار پژوهشی




