اثر دوران در تحلیل تغییر مکان ماندگار لرزه ای خاکریزها و ترانشه های راهها
(ندگان)پدیدآور
جعفریان, یاسرلشگری, علیمیرایی, سید محسننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
از آنجایی که عملکرد صحیح سیستم حمل و نقل در مواقع بحرانی بسیار مهم میباشد، طراحی صحیح و پیشبینی دقیق تغییر مکان لرزهای خاکریزها و ترانشه ها در زمینه سیستمهای حمل و نقل، دغدغهی بسیاری از مهندسین است. برای تحلیل تغییر مکان ماندگار لرزه ای خاکریز و ترانشهی راهها روشهای مختلفی همچون روش شبه استاتیک، عددی، تحلیلی و نیمه تحلیلی وجود دارد. روش بلوک صلب نیومارک به دلیل سادگی مورد توجه اکثر محققین و کاربران قرار گرفته است. اما از آنجایی که این روش دارای محدودیتهایی میباشد، تغییر مکان را محافظه کارانه و یا غیر محافظه کارانه پیش بینی میکند. بنابراین، محققین سعی در مرتفع کردن محدودیتهای این روش نمودهاند. یکی از این محدودیتها اثر دوران میباشد. در واقع پیش بینی میشود که حرکت چرخشی رو به پایین تودهی لغزش تأثیر قابل توجهی را بر شتاب گسیختگی سطح لغزش دارا خواهد بود. در این مقاله، با در نظر گرفتن اثر دوران، روش نیومارک مورد بازنگری و اصلاح قرار گرفته است. نتایج تحلیلهای متفاوت مانند بلوک صلب، غیر وابسته و وابستهی متعارف با تحلیل بلوک صلب و غیر وابستهی اصلاح شده مقایسه شده است. بر طبق نتایج این تحقیق، نسبت پریود (نسبت پریود اساسی به پریود میانگین موج ورودی) و طول لغزش تأثیر قابل توجهی بر تغییر مکان ماندگار دارند.
کلید واژگان
خاکریز و ترانشهتغییر مکان ماندگار
اثر دوران
بلوک صلب
تحلیل وابسته
تحلیل غیر وابسته
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2015-05-221394-03-01
ناشر
دانشگاه سمنانSemnan University
سازمان پدید آورنده
استادیار، پژوهشکده مهندسی ژئوتکنیک، پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزلهکارشناس ارشد ژئوتکنیک، دانشکده عمران، دانشگاه سمنان
کارشناس ارشد ژئوتکنیک، دانشکده عمران، دانشگاه سمنان




