مطالعهای بر بازتاب انواع نمایشها در نگارگری عصر صفوی
(ندگان)پدیدآور
غیاثیان, محمدرضاافشاری, مجیدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
کاهش حمایت درباری از تولید نسخ خطی مصوّر در عصر صفوی، سبب شد تا نگارگری حامیان جدیدی از طبقه ثروتمند پیدا کند. با ظهور حامیان جدید، نوع و محتوای نقاشی ایران تغییر کرد. در این فضای جدید بود که توجه نقاشان به ترسیم چهره واقعی متکدّیان، لوطیان، کارگران و رامشگران جلب شد و زمینهای برای ورود نمایش و سرگرمی های عامه مردم به نگارگری مهیا شد. واکاوی نحوه بازنمایی انواع نمایش در نگارگری صفوی اهمیت شایانی در شناسایی مهمترین و یا رایجترین انواع نمایشها و سرگرمیها در این عصر دارد. این نوشتار با استفاده از روش توصیفی - تحلیلی و شیوه مطالعه کتابخانهای به بررسی انواع نمایش در دو گروه مذهبی و غیر مذهبی پرداخته و به این پرسش میپردازد که: چه نمایشهایی بیشتر به تصویر کشیده شدهاند و کدام نمایشها در نگارگری صفوی حضور ندارند؟ پاسخ به این پرسش، سوال دیگری را به پیش میکشد و آن اینکه: چرا اثری از نمایشهای آیینی و مذهبی در نگارگری نیست؟ یافته ها نشان میدهد که، اگرچه پادشاهان صفوی مبلغ مذهب تشیع بودند، نگاره های بهجا مانده از مراسمی به غیر از آیینها و نمایشهای مذهبی حکایت میکنند. در حقیقت، بیشتر نمایشها به مفهوم امروزی آن، خاستگاه عامه داشته و در کوچه و بازار و قهوه خانه ها اجرا میشده؛ در حالی که، اکثر نگارگران در دربار شاهان بودند.
کلید واژگان
نگارگری صفوینمایش
معرکه
جانوربازی
دلقک بازی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2020-08-221399-06-01
ناشر
انجمن علمی هنرهای تجسمی ایرانIranian Scientific Association of Visual Arts
سازمان پدید آورنده
گروه مطالعات عالی هنر، دانشکده معماری و هنر، دانشگاه کاشاندانشجوی کارشناسی ارشد پژوهش هنر، دانشگاه کاشان
شاپا
2538-56662676-6701




