نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorخطیری, الهامfa_IR
dc.contributor.authorنورانی, سید مهدیfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T00:43:42Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T00:43:42Z
dc.date.available1399-07-09T00:43:42Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T00:43:42Z
dc.date.issued2019-02-20en_US
dc.date.issued1397-12-01fa_IR
dc.date.submitted2018-06-22en_US
dc.date.submitted1397-04-01fa_IR
dc.identifier.citationخطیری, الهام, نورانی, سید مهدی. (1397). تحلیل سطح ترسیمی آزمون خانواده در کودکان عادی و بد سرپرست (4 تا 6 سال تهران).. مبانی نظری هنرهای تجسمی, 3(2), 33-44. doi: 10.22051/jtpva.2019.24547.1024fa_IR
dc.identifier.issn2538-5666
dc.identifier.issn2676-6701
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22051/jtpva.2019.24547.1024
dc.identifier.urihttps://jtpva.alzahra.ac.ir/article_3952.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/184144
dc.description.abstractهدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه شاخص‌های تفسیری ترسیم‌شده در آزمون ترسیم خانواده (مدل کرمن) در کودکان است. آزمودنی‌ها شامل 50 کودک (25 کودک عادی و 25 کودک بد سرپرست) سنین مابین 4 تا 6 سال، دختر و پسر بودند که با مراجعه به 4 مهدکودک در منطقه 3 تهران و 3 مرکز نگهداری کودکان بد سرپرست (وابسته به سازمان بهزیستی) در مناطق 3 و 5، در سال 1397 و در تهران به روش خوشه‌ای تصادفی انتخاب‌شده‌اند. دلیل انتخاب مراکز نگهداری کودکان بد سرپرست در دو منطقه، کمبود تعداد این کودکان با شرایط سنی در نظر گرفته‌شده در یک منطقه بوده است. در این پژوهش، سطح ترسیمی آزمون خانواده موردبررسی و تفسیر قرارگرفته است؛ که شامل (وسعت نیروی خطوط، ریتم و آهنگ ترسیم ناحیه ترسیم، جهت ترسیم) و از قسمت ساخت صوری (پویائی ترسیم و تعامل بین اشخاص) هست و با استفاده از آزمون (کای دو 1) و (تی2) محاسبه‌شده است. روش پژوهش تحلیلی _ توصیفی است. یافته‌ها، در قسمت ریتم قالبی تفاوت معناداری به‌دست‌آمده است؛ به این معنا که احتمالاً کودکان با الگوهای خشک و سخت فکری و رفتاری مواجه هستند و این مسئله احتمالاً به شیوه‌های فرزند پروری والدین مرتبط خواهد بود؛ اما در قسمت‌های دیگر تفاوت معناداری یافت نشد و هر دو گروه تقریباً یکسان رفتار کرده‌اند که این مسئله قابل‌تأمل است زیرا با شرایطی که کودکان عادی دارند و شرایط سختی که کودکان بد سرپرست داشته‌اند و دارند انتظار می‌رود کودکان عادی در شرایط بهتر و بهنجارتری باشند.fa_IR
dc.format.extent402
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherانجمن علمی هنرهای تجسمی ایرانfa_IR
dc.publisherIranian Scientific Association of Visual Artsen_US
dc.relation.ispartofمبانی نظری هنرهای تجسمیfa_IR
dc.relation.ispartofTheoretical Principles of Visual Artsen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22051/jtpva.2019.24547.1024
dc.subjectسطح ترسیمیfa_IR
dc.subjectآزمون ترسیم خانوادهfa_IR
dc.subjectکودکان عادیfa_IR
dc.subjectکودکان بد سرپرستfa_IR
dc.titleتحلیل سطح ترسیمی آزمون خانواده در کودکان عادی و بد سرپرست (4 تا 6 سال تهران).fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentنقاشی/دانشکده عمران، معماری و هنر/دانشگاه علوم تحقیقات /تهران/ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، عضو هیات علمی گروه ارتباط تصویری، دانشکده هنر- واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامیfa_IR
dc.citation.volume3
dc.citation.issue2
dc.citation.spage33
dc.citation.epage44


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد