• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مبانی نظری هنرهای تجسمی
    • دوره 3, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مبانی نظری هنرهای تجسمی
    • دوره 3, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تحلیل سطح ترسیمی آزمون خانواده در کودکان عادی و بد سرپرست (4 تا 6 سال تهران).

    (ندگان)پدیدآور
    خطیری, الهامنورانی, سید مهدی
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    402.9کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه شاخص‌های تفسیری ترسیم‌شده در آزمون ترسیم خانواده (مدل کرمن) در کودکان است. آزمودنی‌ها شامل 50 کودک (25 کودک عادی و 25 کودک بد سرپرست) سنین مابین 4 تا 6 سال، دختر و پسر بودند که با مراجعه به 4 مهدکودک در منطقه 3 تهران و 3 مرکز نگهداری کودکان بد سرپرست (وابسته به سازمان بهزیستی) در مناطق 3 و 5، در سال 1397 و در تهران به روش خوشه‌ای تصادفی انتخاب‌شده‌اند. دلیل انتخاب مراکز نگهداری کودکان بد سرپرست در دو منطقه، کمبود تعداد این کودکان با شرایط سنی در نظر گرفته‌شده در یک منطقه بوده است. در این پژوهش، سطح ترسیمی آزمون خانواده موردبررسی و تفسیر قرارگرفته است؛ که شامل (وسعت نیروی خطوط، ریتم و آهنگ ترسیم ناحیه ترسیم، جهت ترسیم) و از قسمت ساخت صوری (پویائی ترسیم و تعامل بین اشخاص) هست و با استفاده از آزمون (کای دو 1) و (تی2) محاسبه‌شده است. روش پژوهش تحلیلی _ توصیفی است. یافته‌ها، در قسمت ریتم قالبی تفاوت معناداری به‌دست‌آمده است؛ به این معنا که احتمالاً کودکان با الگوهای خشک و سخت فکری و رفتاری مواجه هستند و این مسئله احتمالاً به شیوه‌های فرزند پروری والدین مرتبط خواهد بود؛ اما در قسمت‌های دیگر تفاوت معناداری یافت نشد و هر دو گروه تقریباً یکسان رفتار کرده‌اند که این مسئله قابل‌تأمل است زیرا با شرایطی که کودکان عادی دارند و شرایط سختی که کودکان بد سرپرست داشته‌اند و دارند انتظار می‌رود کودکان عادی در شرایط بهتر و بهنجارتری باشند.
    کلید واژگان
    سطح ترسیمی
    آزمون ترسیم خانواده
    کودکان عادی
    کودکان بد سرپرست

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2019-02-20
    1397-12-01
    ناشر
    انجمن علمی هنرهای تجسمی ایران
    Iranian Scientific Association of Visual Arts
    سازمان پدید آورنده
    نقاشی/دانشکده عمران، معماری و هنر/دانشگاه علوم تحقیقات /تهران/ایران
    استادیار، عضو هیات علمی گروه ارتباط تصویری، دانشکده هنر- واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی

    شاپا
    2538-5666
    2676-6701
    URI
    https://dx.doi.org/10.22051/jtpva.2019.24547.1024
    https://jtpva.alzahra.ac.ir/article_3952.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/184144

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب