تحلیل سطح ترسیمی آزمون خانواده در کودکان عادی و بد سرپرست (4 تا 6 سال تهران).
(ندگان)پدیدآور
خطیری, الهامنورانی, سید مهدینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه شاخصهای تفسیری ترسیمشده در آزمون ترسیم خانواده (مدل کرمن) در کودکان است. آزمودنیها شامل 50 کودک (25 کودک عادی و 25 کودک بد سرپرست) سنین مابین 4 تا 6 سال، دختر و پسر بودند که با مراجعه به 4 مهدکودک در منطقه 3 تهران و 3 مرکز نگهداری کودکان بد سرپرست (وابسته به سازمان بهزیستی) در مناطق 3 و 5، در سال 1397 و در تهران به روش خوشهای تصادفی انتخابشدهاند. دلیل انتخاب مراکز نگهداری کودکان بد سرپرست در دو منطقه، کمبود تعداد این کودکان با شرایط سنی در نظر گرفتهشده در یک منطقه بوده است. در این پژوهش، سطح ترسیمی آزمون خانواده موردبررسی و تفسیر قرارگرفته است؛ که شامل (وسعت نیروی خطوط، ریتم و آهنگ ترسیم ناحیه ترسیم، جهت ترسیم) و از قسمت ساخت صوری (پویائی ترسیم و تعامل بین اشخاص) هست و با استفاده از آزمون (کای دو 1) و (تی2) محاسبهشده است. روش پژوهش تحلیلی _ توصیفی است. یافتهها، در قسمت ریتم قالبی تفاوت معناداری بهدستآمده است؛ به این معنا که احتمالاً کودکان با الگوهای خشک و سخت فکری و رفتاری مواجه هستند و این مسئله احتمالاً به شیوههای فرزند پروری والدین مرتبط خواهد بود؛ اما در قسمتهای دیگر تفاوت معناداری یافت نشد و هر دو گروه تقریباً یکسان رفتار کردهاند که این مسئله قابلتأمل است زیرا با شرایطی که کودکان عادی دارند و شرایط سختی که کودکان بد سرپرست داشتهاند و دارند انتظار میرود کودکان عادی در شرایط بهتر و بهنجارتری باشند.
کلید واژگان
سطح ترسیمیآزمون ترسیم خانواده
کودکان عادی
کودکان بد سرپرست
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2019-02-201397-12-01
ناشر
انجمن علمی هنرهای تجسمی ایرانIranian Scientific Association of Visual Arts
سازمان پدید آورنده
نقاشی/دانشکده عمران، معماری و هنر/دانشگاه علوم تحقیقات /تهران/ایراناستادیار، عضو هیات علمی گروه ارتباط تصویری، دانشکده هنر- واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی
شاپا
2538-56662676-6701




