• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مبانی نظری هنرهای تجسمی
    • دوره 3, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مبانی نظری هنرهای تجسمی
    • دوره 3, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تاثیر روابط ایران و چین بر تصویرنگاری مکتب تیموری

    (ندگان)پدیدآور
    محمّدی راد, امیرعباسسامانیان, صمددستان, زهرا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    736.3کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    ایران و چین در گذار تاریخی پرفرازونشیب خود، تعاملات فرهنگی و هنری نزدیکی را باهم تجربه کرده­اند. استخراج نمایگانی تاریخی در نگرشی تطبیقی، به همراه مستندات تصویری بر روشن شدن نحوه تعاملات و ارتباطات دو جغرافیا در مقطعی همزمان از تاریخ، و تأثیر آن بر شکل­گیری فرهنگ تصویری مدد خواهد رسانید. در این راستا، روابط ایران و چین ابتدا با مروری بر روابط پیش از دوره­ی تیموری (1506-1370 م. / 911-771 ه .ق) و مینگ (1644-1370 م. /911-771 ه . ق) و سپس در دو امپراطوری مزبور به روشی همزمان و تطبیقی پرداخته شده است. در ادامه با تجزیه و تطبیق نمونه‌های تصویری از دوره­ی تیموری، سعی بر ریشه­یابی عناصر تصویری چینی در فضای تصویری تیموری، شده است. پژوهش حاضر اهتمام بر یافتن پاسخ بر پرسش­های ذیل را دارد. ارتباط ایران دوره تیموری و چین دوره­ی مینگ چگونه بوده و در ارتباطات احتمالی، فرهنگ تصویری ایران چگونه از فرهنگ تصویری چین متأثر بوده است؟ نشانه­ها و اجزاء عناصر در نمونه­های منتخب چگونه بوده است؟ شیوه­ی تحقیق تطبیقی بوده و هدف آن نظری است. نمونه­های شاخص در اسامی هنرمندان به علت موضوع محور بودن پژوهش، از افرادی است که نمایاننده­ی نوع دیدگاه و مکتب خویش بوده و آثارشان اسنادی بر ارتباط  تصویرنگارانه ایران و چین در دوره مزبور است. دستاورد پژوهش آن است که با وجود ارتباط رسمی ایران و چین از دوره­ی اشکانیان در ایران مقارن با هان غربی در چین، تا انتهای دوره­ی تیموریان در ایران و مقارن با دوره­ی مینگ، هنرهای تصویری چین بر فرهنگ تصویرنگاری ایرانی تأثیر گذارده­اند. در نمونه­های بررسی شده از دوره­ی تیموری، بیشترین سهم تأثیرگذاری مربوط به دوره­های تانگ، سونگ شمالی و مینگ بوده است.  
    کلید واژگان
    ایران و چین
    تیموری و مینگ
    تصویرنگاری
    عناصر تصویری

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2018-08-23
    1397-06-01
    ناشر
    انجمن علمی هنرهای تجسمی ایران
    Iranian Scientific Association of Visual Arts
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری تاریخ تطبیقی و تحلیلی هنر اسلامی دانشگاه هنرو عضو هیت علمی دانشکده تجسمی ،دانشگاه هنراصفهان
    عضو هیأت علمی دانشگاه هنر، دانشیار
    عضو هیئت علمی پژوهشکده هنر (فرهنگستان هنر) ، استادیار

    شاپا
    2538-5666
    2676-6701
    URI
    https://dx.doi.org/10.22051/jtpva.2018.3935
    https://jtpva.alzahra.ac.ir/article_3935.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/184136

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب