دوره 4, شماره 1
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
-
واکاوی شاخصه های تفکر بصری و کارکرد آن در فرایند تفکر طراحی
(انجمن علمی هنرهای تجسمی ایرانIranian Scientific Association of Visual Arts, 2019-08-23)چکیده در حرفه های مرتبط با مقوله طراحی به مثابه دیزاین همچون طراحی گرافیک، طراحی لباس، طراحی صنعتی و غیره، آشنایی و کسب مهارت بیان بصری و تفکر بصری از ضرورت ها و محورهای اصلی محسوب می شود؛ چرا که حوزه های مرتبط با ...
-
بررسی سیر تاریخی اسباب بازی های تمدن ایران باستان
(انجمن علمی هنرهای تجسمی ایرانIranian Scientific Association of Visual Arts, 2019-08-23)دوران ایران باستان دوران تشکیل دولت ماد تا پایان حکومت ساسانیان و حمله عرب به ایران است. پیش از مهاجرت آریایی ها به فلات ایران، اقوامی با تمدن های متفاوت در ایران می زیستند.جامعه ایرانی نه تنها محتمل ذهنیت جدیدی از مفهوم ...
-
تحلیل معناشناختی تایپوگرافی فارسی در نسبت میان دال و مدلول
(انجمن علمی هنرهای تجسمی ایرانIranian Scientific Association of Visual Arts, 2019-08-23)ریشههای عمیق معناشناختی نظامهای نوشتاری چون تایپوگرافی فارسی را میتوان در مناسبات میان دال و مدلول و در راستای ارائه تکنیکهای متفاوت، با تکیه بر قواعد همنشینی و جانشینی عناصر جستجو کرد. دال، علامت نوشتاری یا گفتاری ...
-
بررسی و تحلیل لوگوتایپ های مطبوعات استان گیلان از آغاز تا سال1332 خورشیدی
(انجمن علمی هنرهای تجسمی ایرانIranian Scientific Association of Visual Arts, 2019-08-23)این پژوهش توصیفی – تحلیلی، که جمع آوری اطلاعات در آن به صورت میدانی و کتابخانه ای بوده است، به تحلیل گوشه ای از تاریخچه ی گرافیک مطبوعاتی ایران و خصوصا گیلان پرداخته است. با توجه به این که در سال های پیش از 1332 خورشیدی ...
-
بازیابی و تفکیک لایههای هویتی در نسخههای مصور چاپ سنگی قاجار(مطالعه موردی: نسخه های ادبیات عامیانه)
(انجمن علمی هنرهای تجسمی ایرانIranian Scientific Association of Visual Arts, 2019-08-23)هویت موجود در اثر هنری، هویتی تک بُعدی نیست، بلکه دارای وجوه و لایههای مختلفی است و به عوامل گوناگونی بستگی دارد. لذا هر اثر هنری میتواند دارای تعداد لایههای هویتی باشد که لایه شاخص آن، در اولویت قرار میگیرد؛ در حالیکه، ...
-
نسبت نقاشی هایپررئالیسم و دنیای هایپررئالیتی براساس نظریه وانمایی بودریار
(انجمن علمی هنرهای تجسمی ایرانIranian Scientific Association of Visual Arts, 2019-08-23)هایپررئالیسم سبکی در نقاشی است که اشاره به تصویری فراتر از واقعیت دارد، تصویری که تمام توجهش به جزئیاتی است که از توانایی چشم انسان خارج است و بیان کننده زندگی ماشینی و لحظات زندگی روزمره است. مسئله مورد طرح در این پژوهش ...
-
تحلیل نشانه -معناشناختی سوگنگاره «سوگواری پسر در مرگ پدر»
(انجمن علمی هنرهای تجسمی ایرانIranian Scientific Association of Visual Arts, 2019-08-23)چکیده: «مقاماتالطیور» که «منطقالطیر» نیز گفته شده، سرودة شیخ فریدالدین محمد عطار، شاعر سده 6 ه.ق/ 12 م و از اهالی نیشابور است که لحنی عرفانی و اندرزگو دارد. بهزاد (نگارگر مکتب هرات) در اواخر قرن 9 ه.ق/ 15 م، برخی ...
-
مطالعه نظام/همسازه نسخه مصور پندنامه لقمان حکیم بر اساس نظریات رولان بارت
(انجمن علمی هنرهای تجسمی ایرانIranian Scientific Association of Visual Arts, 2019-08-23)پندنامه لقمان حکیم، مانند بسیاری از نسخههای مصور ایرانی مرکب از دو همسازه زبانی و تصویری است. سؤال اول آن که، دو بخش اصلی پندنامه در ارتباط با هم، چه ویژگیهایی دارند؟ به نظر میرسد، این دو همسازه و متناظر با آن دو نوع ...
-
معنازایی درتابلوی«گذر از سنت» هانیبال الخاص از منظر رمزگان روایی رولان بارت
(انجمن علمی هنرهای تجسمی ایرانIranian Scientific Association of Visual Arts, 2019-08-23)"معنازایی" زایش معنای هر متن است که در آن مخاطب از طریق بهکارگیری رمزگان روایی پنجگانهی رولان بارت(هرمنوتیک، کنشی، نمادین، معنایی و فرهنگی)، درصدد آفرینش معناهای تلویحی و مازاد بر معانی صریح هر اثر هنری به مثابهی «متن» ...
-
تاثیرگذاری ساختار اجتماعی در گرایش به سبکهای جدید در نقاشی ایران دهه چهل و پنجاه شمسی با تاکید بر دیدگاه روبرت وسنو
(انجمن علمی هنرهای تجسمی ایرانIranian Scientific Association of Visual Arts, 2019-08-23)پژوهش پیشرو برآن است با تاکید بر دیدگاه روبرت وسنو عوامل جامعهشناختی موثر بر گرایشهای جدید هنر نقاشی در دهههای چهل و پنجاه شمسی ایران را مورد تحلیل قرار دهد. چارچوب نظری مورد استفاده بر مدل نظری تغییرات گفتمانی وسنو ...



