تحلیل نشانه -معناشناختی سوگنگاره «سوگواری پسر در مرگ پدر»
(ندگان)پدیدآور
سیدرضوی, نسرینزاویه, سعیدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
چکیده: «مقاماتالطیور» که «منطقالطیر» نیز گفته شده، سرودة شیخ فریدالدین محمد عطار، شاعر سده 6 ه.ق/ 12 م و از اهالی نیشابور است که لحنی عرفانی و اندرزگو دارد. بهزاد (نگارگر مکتب هرات) در اواخر قرن 9 ه.ق/ 15 م، برخی از حکایات منطقالطیر را تصویرسازی کرد. نگاره «سوگواری پسر در مرگ پدر» یکی از آنها بود که موضوع آن، مرتبط با مراسم تدفین عمومی است و میتوان به آن سوگنگاره اطلاق کرد. سوگنگاره مورد بررسی، هم از نظر معنایی و هم به لحاظ تجسمی، در تاریخ نگارگری ایران مهمّ است. نوشتار حاضر خوانش این تصویر را براساس نظریه مربع معناشناسی و بر پایه تعمیم تقابل-های دوگانه دنبال میکند. در این پژوهش توصیفی- تحلیلی دادهها به روش کتابخانهای (کتاب و مقاله) جمع آوری شده و نتایج تحقیق نشان میدهد: در سوگنگاره «سوگواری پسر در مرگ پدر»، مرگ مفهومی انتزاعی و نمادین است که وجه عرفانی متن را در برابر وجوه دیگر (مثلاً حماسی) تقویت میکند. در این اثر، آنچه اهمیت دارد نه تصویر ملموسات آشکار بلکه تفهیم برخی از تقابلهای دوگانه نظیر مرگ≠ زندگی، ثابت≠ متغیر، و طبیعت≠ فرهنگ است، در پوشش این مقولهها و اتصال معنا به هر قطب آنها، تصویر توانسته از بازنمایی صرف متن فراتر رود و همبستگی مردم با عقاید عرفانی را برجسته سازد تا به دلالتی فرهنگی- اجتماعی نزدیک شود.
کلید واژگان
"نشانه ـ معناشناسی""نگارگری"
"بهزاد"
"منطق الطیر"
"مربع معنایی گِرمس"
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2019-08-231398-06-01
ناشر
انجمن علمی هنرهای تجسمی ایرانIranian Scientific Association of Visual Arts
سازمان پدید آورنده
مدیرگروه هنراسلامی و هنرهای تجسمی- دانشکده هنر و معماری- دانشگاه علم وفرهنگ- تهران -ایرانمدیر تحصیلات تکمیلی، گروه پژوهش هنر، دانشگاه هنر ، تهران، ایران
شاپا
2538-56662676-6701




