طراحی، ساخت و تحلیل مکانیزم برداشت انرژی از ارتعاشات سیستم تعلیق موتورسیکلت
(ندگان)پدیدآور
آیت اله زاده شیرازی, فرزادشهابی, حامدمحجوب, محمدنوع مدرک
Textمقاله ترویجی
زبان مدرک
فارسیچکیده
فرایند بهدست آوردن انرژی موجود در محیط و تبدیل آن به انرژی الکتریکی قابل استفاده، برداشت انرژی نامیده میشود. مواد پیزوالکتریک و ابزارهای الکترومغناطیس از روشهای اصلی برداشت انرژی هستند که در این پژوهش از هر دو روش استفاده شده است. در چند سال گذشته تحقیقات زیادی در این حوزه و بهطور خاص استحصال انرژی از ارتعاشات محیطی صورت گرفته است. در این مقاله، مکانیزمی برای تولید الکتریسیته از ارتعاشات سیستم تعلیق یک موتورسیکلت ارائه میگردد. ناهمواری سطح جاده یک ورودی اتفاقی به سیستم تعلیق موتورسیکلت وارد مینماید که موجب ارتعاش آن و اجزای متصل میگردد. برای شناسایی طیف فرکانسی و محاسبه فراوانی فرکانسی از دستگاه آنالایزر ارتعاشی استفاده شده و سیگنالهای ارتعاشی از جاده گرفته شده است. با بررسی دادههای گرفته شده فرکانس 15هرتز، بیشترین فراوانی را در طیف فرکانسی برای موتورسیکلتی که با سرعت 30 کیلومتر بر ساعت در حرکت است،  دارد. این فرکانس به عنوان فرکانس رزونانس مکانیزم الکترومغناطیس درنظر گرفته شده است. مکانیزم پیزوالکتریک بهصورتی درنظر گرفته شده که در فرکانسهای بالاتر رزونانس داشته باشد بهگونهای که سیستم برداشت انرژی در بازه وسیعتری از طیف فرکانسی خروجی الکتریکی داشته باشد. سیستم در مقیاسی که قابلیت استفاده در یک موتورسیکلت نمونه را داشته باشد، ساخته شده است. سیستم بهطور آزمایشگاهی تست گردیده و توان خروجی آن در بازه فرکانسی صفر تا 50 هرتز بهدست آمده است.
کلید واژگان
برداشت انرژیمکانیزم الکترومغناطیس
مکانیزم پیزوالکتریک
ارتعاشات موتورسیکلت
کنترل نوفه و ارتعاش
شماره نشریه
13تاریخ نشر
2018-08-231397-06-01
ناشر
انجمن آکوستیک و ارتعاشات ایرانIranian Society of Acoustics and Vibration
سازمان پدید آورنده
دانشگاه تهراندانشگاه تهران
استاد دانشگاه تهران، دانشکده های فنی دانشکده مهندسی مکانیک
شاپا
2383-18392345-623X




