اثربخشی آموزش تحلیل رفتار متقابل بر صمیمیت اجتماعی دختران فراری (شهر اصفهان: یک پژوهش مورد – منفرد)
(ندگان)پدیدآور
کاظمی, زینبنشاط دوست, حمید طاهرکجباف, محمدباقرعابدی, احمدآقا محمدی, سمیهصادقی, سعیدنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی تحلیل رفتار متقابل بر افزایش صمیمیت اجتماعی دختران فراری انجام شد. در این پژوهش از طرح خط پایه چندگانه با ورود پلکانی به درمان استفاده شد. به منظور اندازه گیری میزان صمیمیت اجتماعی، آزمون صمیمیت اجتماعی میلر به کار برده شد. آزمودنی های پژوهش، 3 دختر فراری مرکز ارشاد شهر اصفهان بودند که به تصادف از میان کسانی انتخاب شدند که نمره صمیمیت اجتماعی پایینی داشتند. تحلیل داده ها با استفاده از ترسیم نمودار روند و تعیین اندازه اثر با استفاده از تحلیل درون موقعیتی، بین موقعیتی و موقعیت های مشابه انجام شد. نتایج تحلیل درون موقعیتی و بین موقعیتی نمودار داده ها حاکی از تفاوت معنادار بین موقعیت مداخله و خط پایه هر سه آزمودنی بود (با 100% PND برای آزمودنی 3 و 75% برای آزمودنی 1 و 2). همچنین در موقعیت پیگیری عملکرد هر 3 آزمودنی حفظ شده بود. بنابراین، آموزش تحلیل رفتار متقابل می تواند با بهبود مهارت های ارتباطی، صمیمیت اجتماعی را افزایش دهد.
کلید واژگان
صمیمیت اجتماعیآموزش تحلیل رفتار متقابل
دختر فراری
پژوهش مورد
منفرد
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2012-09-221391-07-01
ناشر
دانشگاه الزهراAlzahra University
سازمان پدید آورنده
کارشناسی ارشد روان شناسی، دانشگاه اصفهان.استاد گروه روان شناسی، دانشگاه اصفهان
دانشیار گروه روان شناسی، دانشگاه اصفهان
استادیار گروه روان شناسی، دانشگاه اصفهان
کارشناسی ارشد روان شناسی، دانشگاه اصفهان
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی استان اصفهان
شاپا
2538-29262538-2934




