| dc.contributor.author | هاشمی, محدثه | fa_IR | 
| dc.contributor.author | نوروزی, زینب | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T00:30:32Z | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T00:30:32Z |  | 
| dc.date.available | 1399-07-09T00:30:32Z | fa_IR | 
| dc.date.available | 2020-09-30T00:30:32Z |  | 
| dc.date.issued | 2015-02-20 | en_US | 
| dc.date.issued | 1393-12-01 | fa_IR | 
| dc.date.submitted | 2013-04-24 | en_US | 
| dc.date.submitted | 1392-02-04 | fa_IR | 
| dc.identifier.citation | هاشمی, محدثه, نوروزی, زینب. (1393). عناصر ادبیات شگرف در رمان انجیر معابد. کاوشنامه زبان و ادبیات فارسی, 15(29), 89-132. | fa_IR | 
| dc.identifier.issn | 1735-9589 |  | 
| dc.identifier.issn | 2645-4548 |  | 
| dc.identifier.uri | http://kavoshnameh.yazd.ac.ir/article_584.html |  | 
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/179091 |  | 
| dc.description.abstract | ادبیّات شگرف در حیطة نقد و انواع ادبی مطرح شده است.در این نوع ادبی با رخدادهایی رو به رو هستیم، که خواننده در نگاه اوّل نمیتواند، تصمیم بگیرد، که این حوادث واقعی است یا غیرواقعی. خواننده در طول رمان درمییابد، اتّفاقاتی که رخ میدهد، واقعی است و در ادامه با توجیهات عقلانی و منطقی و در نظر گرفتن برخی شروط، ماجراها را طبیعی در نظر می گیرد. ادبیّات شگرف در دو حوزة ساختاری و محتوایی قرار میگیرد و افرادی چون تودورف در ساختار و کسانی چون فروید در بحث روانشناسی و محتوایی به تعریف و توضیح آن پرداختهاند. هر دو نظریهپرداز تردید و ترس را اصلیترین ویژگیهای ادبیّات شگرف میدانند. ترس و تردید در خواننده، راوی و شخصیّتها وجود دارد. تردید مقولهای است که تودورف بر آن تأکید دارد، در حالی که فروید ترس را بیشتر مدّنظر قرار میدهد. نگارندگان در این مقاله به تحلیل ساختاری و محتوایی رمان «درخت انجیرمعابد» نوشتة احمد محمود از منظر ادبیّات شگرف، میپردازند. برای تحلیل و بررسی رمان، ابتدا کلیّتی از اثر در انطباق با ادبیّات شگرف بیان شد، همچنین شروط و توجیهاتی که تودورف برای ادبیّات شگرف قائل شده است، در این مقاله ذکر و بررسی شد، سپس عناصر و شگردهای داستاننویسی رمان که منطبق با ادبیّات شگرف است، مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت.از میان این عناصر و تکنیکها، نوع توصیف شخصیّتها، زاویة دید، کانونیشدگی بیانگر تردید شخصیّت است و جریان سیّال ذهن، مضمون، تداعی معانی و تقابل به خواننده این امکان را میدهد تا در برداشتهایش به تردیدی که در شخصیّت و متن به وجود آمده است، پی ببرد. نتیجة این پژوهش حاکی از آن است، که در این اثر با انواع تردید رو به رو هستیم: تردید خواننده، راوی و شخصیّت. در نتیجه رمان درخت انجیر معابد به خاطر برجسته بودن ویژگی تردید در آن و نیز وجود اتّفاقات عجیب و غریب و نیز نحوة خاصّ روایت در پیوند با عناصر داستان در آن در زمرة ادبیّات شگرف قرار می گیرد. | fa_IR | 
| dc.format.extent | 610 |  | 
| dc.format.mimetype | application/pdf |  | 
| dc.language | فارسی |  | 
| dc.language.iso | fa_IR |  | 
| dc.publisher | دانشگاه یزد | fa_IR | 
| dc.publisher | Yazd University | en_US | 
| dc.relation.ispartof | کاوشنامه زبان و ادبیات فارسی | fa_IR | 
| dc.subject | ادبیّات شگرف | fa_IR | 
| dc.subject | عناصر و شگردهای داستاننویسی | fa_IR | 
| dc.subject | درخت انجیر معابد | fa_IR | 
| dc.subject | احمد محمود | fa_IR | 
| dc.title | عناصر ادبیات شگرف در رمان انجیر معابد | fa_IR | 
| dc.type | Text | en_US | 
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR | 
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری دانشگاه قم | fa_IR | 
| dc.contributor.department | عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند | fa_IR | 
| dc.citation.volume | 15 |  | 
| dc.citation.issue | 29 |  | 
| dc.citation.spage | 89 |  | 
| dc.citation.epage | 132 |  |