مرور دوره 15, شماره 29 بر اساس تاریخ انتشار
در حال نمایش موارد 1 - 6 از 6
- 
ناکامیهای شاعران درباریاز آغاز شعر فارسی تا حمله مغول (دانشگاه یزدYazd University, 2015-02-20)باتشکیلحکومتهایایرانیدرقرنهایسوّموچهارموحمایتهایامرایاینحکومتهاازشعرفارسی،هرروزتعدادبیشتریبهشعروشاعریرویآوردند. اینرونددردورانحکومتهایغیرایرانیایکهپسازسامانیانبرایرانفرمانرواییکردند،حتّـیگاهباشدّتبیشترینیزادامهیافت. ...
 
- 
مجدهمگر و نقد شعر (دانشگاه یزدYazd University, 2015-02-20)در کنار رودخانة خروشان شعر فارسی در بستر زمان، نقد شعر همچون جویبار کوچکی از دیرباز جریان داشته است. این جویبار در مقطعی به مجد همگر شاعر استاد قرن هفتم میرسد که به پشتوانة ملکالشّعرائی، دست به نقد ادبی نیز زده است. ...
 
- 
نقد و تحلیل عناصر داستان در ده نمونه از شعرهای روایی معاصر (دانشگاه یزدYazd University, 2015-02-20)پژوهش حاضر، به نقد و تحلیل عناصر داستان در گزیدهای از شعرهای روایی شاعران معاصر اختصاص یافته است. در این پژوهش، پس از مقدّمه که اشارهای به اشعار روایی است، مهمترین عناصر داستان: شامل پیرنگ (طرح)، شخصیّت، دیدگاه، فضا و ...
 
- 
نام شناسی شخصیت های قصه های عامیانه فارسی (با تکیه بر فیروز شاه نامه) (دانشگاه یزدYazd University, 2015-02-20)این مقاله بر مبنای دانش نامشناسی، به بررسی شخصیّتهای قصّههای عامیانه می پردازد. مبنای بررسیها قصّة فیروزشاهنامه است؛ زیرا در این رمانس عامیانه 234 شخصیّت با تیپهای اجتماعی مختلف و تنوّع نامها دیده میشود. علاوه بر ...
 
- 
اضطرابهای هستی شناسانه ناصرخسرو (دانشگاه یزدYazd University, 2015-02-20)ناصرخسرو(394-481 ه.ق.) بیش و پیش از آنکه شاعر باشد، فیلسوف، استاد اخلاق و کلامیِ ژرفاندیشی است که تمام همّ او بیمدادن مخاطبان به پرهیز از ظاهربینی و تأکید بر ضرورت تأمّل و ژرفنگری در امور عالم بوده است. هدف اصلی ناصرخسرو ...
 
- 
بررسی موضوعات غنایی در منظومه حماسی عاشقانه سام نامه (دانشگاه یزدYazd University, 2015-02-20)چکیده در تقسیمبندی شعر از لحاظ محتوا و عوامل درونی، با چهار گونة حماسی، غنایی، تعلیمی و نمایشی رو به رو هستیم. این تقسیمبندی بدین معنی نیست که یک اثر ادبی بهطور کامل به یک گونة خاصّ تعلّق دارد زیرا در آثار ...
 



