مرور دوره 20, شماره 41 بر اساس عنوان

  • آه، صیقلِ دل و روح 

    بافکر, سردار (دانشگاه یزدYazd University, 2019-08-23)
    «آه» یکی از عناصر مهم و محوری مضمون‌سازی در شعر فارسی است و شاعران و عارفان در شعر خود با استفاده از این واژه، مضامین عرفانی متنوّعی خلق کرده‌اند. ذکر و دعا زمانی که از مرحلۀ زبانی به مرحلۀ وجودی و قلبی می‌رسند، تأثیرگذارتر ...

  • آیا گلستان سعدی مقامه است؟ 

    حسینی سروری, نجمه؛ جهانشاهی افشار, علی (دانشگاه یزدYazd University, 2019-08-23)
    گلستان سعدی از مهمترین آثار نثر فارسی است که دیدگاه منسجم و واحدی درباب نوع‌شناسی آن وجود ندارد، امّا اغلب، از تأثیر مقامات بر سبک نگارش آن سخن گفته‌اند و این امر، بر پژوهش‌های دربارۀ گلستان نیز تأثیر گذاشته‌است. این مقاله، ...

  • بایستگی تصحیحی نو از دیوان اوحدی مراغه‌ای 

    خانی حبیب آبادی, علی؛ نوریان, سیدمهدی؛ آقاحسینی, حسین (دانشگاه یزدYazd University, 2019-08-23)
    سامان دادن تصحیحی علمی و انتقادی از دست‌نویس‌های کهن، از بایسته‌ترین پژوهش‌های ادبی است؛ چه، نسخه‌های خطّی از ارزشمندترین میراث‌های فرهنگی ملّت ما به‌شمار می‌روند و پرداختن به این سرچشمه‌های گران‌مایه، بازشناسی هستی و کیستی ...

  • بررسی شگردهای طنز موقعیّت در داستان مدیر مدرسه 

    فانی اسکی, راضیه؛ فاضلی, فیروز (دانشگاه یزدYazd University, 2019-08-23)
    طنز موقعیّت طنزی برگرفته از تصویرها، تصوّرها و مفاهیم است که می‌تواند آمیزه‌ای از رفتار، موقعیّت، صحنه و گفتار باشد. امّا محوریّت در این‌گونه از طنز بر موقعیّت ایجادکنندۀ آن استواراست. طنز موقعیّت جایگاه ویژه‌ای در ادبیّات ...

  • تحلیل بینامتنی تلمیحات در شعر محمّدکاظم کاظمی 

    ذوالقدر, محبوبه؛ چهرقانی, رضا؛ قاسم زاده, سید علی (دانشگاه یزدYazd University, 2019-08-23)
    مطالعات بینامتنی یکی از رویکردهای مهمّ در پژوهش‌های ادبی معاصر شناخته می‌شود. طبق نظریة بینامتنیّت‌، هر متن ادبی، بازخوانش و زایشی از آثار ادبی پیشین یا معاصر با خود است. با عنایت به این تعریف، می‌توان تلمیح را یکی از ...

  • توضیح دو ضبط از دیوان حافظ («جام اسکندر» و «دیو مسلمان نشود») 

    آیدنلو, سجاد (دانشگاه یزدYazd University, 2019-08-23)
    در این دو بیت از دیوان حافظ: خیال آب خضر بست و جام اسکندر(کیخسرو)            به جرعه‌نوشی سلطان ابوالفوارس شد اسم اعظم بکند کار خود ای دل خوش باش                که به تلبیس و حیل دیو مسلمان(سلیمان) نشود ...

  • نمادینگی اژدها در عرفان و دین و بن‌مایه‌های اساطیری آن 

    کلانتر, نوش آفرین؛ صادقی تحصیلی, طاهره؛ حسنی جلیلیان, محمدرضا؛ حیدری, علی (دانشگاه یزدYazd University, 2019-08-23)
    اژدها در اساطیر اغلب ملل، نقش‌های مهمّی ایفا می‌کند و دارای دو سویۀ منفی و مثبت است؛ در نمادگرایی منفی، موجود اهریمنی، دیو خشکسالی و بازدارندة آب‌ها، بلا و بیماری، هرج و مرج و آشوب ازلی است و در نمادگرایی مثبت، کارکردهایی ...