پیدایش، سیر تطوّر و تداوم اخباریگری
(ندگان)پدیدآور
فائز, قاسمشریفی, محمدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در مقطعی از تاریخ شیعه (قرن دهم و یازدهم قمری)، گروهی ظهور کردند که اندیشههای خاصی را اشاعه دادند و در حوزة فقه و عقاید، چالشهایی را ایجاد کردند و به سبب آن به «اخباریان» موسوم شدند. اخباریان، اندیشههای خود را ریشهدار در اصول اصیل اسلام، اعلام میکنند و عالمان کهن شیعه را همسو با خود میدانند و مخالفان هر اندیشهای جز عقاید خویش را مردود میشمارند. این پژوهش بر آن است که جریان پیدایش، سیر تطور و تداوم اخباریان و اندیشة آنان را با روش توصیفیـ تحلیلی و با استفاده از آثار خود اخباریان، به دست آورد. اندیشة اخباریگری از زمان پیدایش تا زمان معاصر، شش دورة: پیدایش، إحیا به همراه افراط، اعتدال، افراط مجدّد، افول و شکلگیری اخباریگری نوین را به خود دیده است. اخباریگری به معنای گرایش هرچه بیشترِ به اخبار، در عصر غیبت، در زمان شیخ صدوق (م. 381 ق) شکل گرفت؛ ولی با اصطلاح مشخّص امروزی آن، از قرن 11 هجری و با ظهور محمدامین استرآبادی (م. 1036 ق) احیا شد و پس از فراز و نشیبهایی در زمان وحید بهبهانی (م. 1205 ق) رو به افول نهاد؛ ولی با وجود افول، هنوز روحیّة اخباریگری کم و بیش، زنده است و حتّی در برخی از اصولیان نیز به چشم میخورد. این مکتب، پس از افول، در قالبها و شکلهای دیگری نمود یافت و رسوباتی از خود بر جای نهاد و اخباریگری نوینی را شکل داد. احتیاطگرایی، احیای برخی مباحث کلامی برخاسته از نگاه محدود و تنشزا و رواج کتابهایی چون طبّ القرآن، از جمله نشانهها و ویژگیهای این «نواخباریگری» است. در این میان، عواملی مانند حضور غالب و یا مطرح اخباریان در حوزههای علمیّه، تألیف کتب مرجع و منبع، تنوّع آثار در قلمروهای گوناگون دانش اسلامی، همخوانی تفکّر اخباری با مذاق عامیانة مذهبی، در تداوم آشکار و پنهان اخباریگری اثرگذار بودهاند.
کلید واژگان
اخباریگرینواخباریگری
اخباریان
تاریخ
محمّد امین استرآبادی
شماره نشریه
11تاریخ نشر
2014-09-231393-07-01
ناشر
دانشگاه میبدMeybod University
سازمان پدید آورنده
عضو هیئت علمی دانشگاه تهراندانش آموخته دکتری دانشگاه تهران و استادیار دانشگاه مازندران (نویسنده مسئول)




